img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Den utrolige Porsche 908
BOKOMTALE: Porsches 908 var konkurransedyktig i nesten 20 år. At den har havnet i skyggen av 917, er svært urettferdig. En ny bok retter opp litt av dette.

Er du en av de få som har sett kultfilmen ”Le Mans”? Da vet du kanskje også hva en Porsche 908 ”Flyndra” er.

Dette var en bil eid av Columbia Broadcasting System, som Steve McQueen hadde kjørt til en andreplass på Sebring i 1969 sammen med Peter Revson. McQueen hadde fått CBS til å backe en film som skulle dreie seg om Le Mans.

Filmen, som ble en skikkelig flop, og som hadde kanskje 20 linjers dialog til sammen, dreide seg hovedsakelig om massive Porsche 917 korthekker i Gulf-blått&oransje og om et kobbel ildrøde Ferrari 512.

Men uten Flyndra hadde man ikke fått til den ekte racingatmosfæren som gjennomsyrer denne filmen. Denne bilen var det som ble utstyrt med kamera på alle kanter og sendt ut i krigen midt blant alle de som virkelig sloss om seieren det året.

Den ”lille” 908-bilen ble kjørt av Porsche-veteranen Herbert Linge – helt siden 1943 hadde han vært testfører for Ferdinand Porsche, med Jonathan Williams som co-driver. 

Bilen var ikke offisielt deltaker, men fikk allikevel lov til å boltre seg der ute, og den var så vanvittig rask at dersom den hadde vært deltaker, hadde den endt på 8. plass. På tross av at den var inn og ut av depotet ofte flere ganger i timen for å bytte filmkassetter eller justere kameraene. 

908 var på mange måter lillebroren til den vanvittige 917. Akkurat samme problemene med cutting edge aerodynamikk (Møt Mr. Ustabil!) og alt det som var resultat av en vanvittig kamp om å bygge lettvekt (det var unge Porsche-barnebarn og superingeniør Ferdinand Piëch som sto bak begge prosjektene) som hos den store modellen, opptrådte hos 908 også. Men heldigvis ikke med like mange fatale resultater.

Og siden 917 var bilen for de store, åpne baner der rå bulldozermuskler virkelig ble honorert, men som snublet i sin egen skjørtekant så snart vi begynte å snakke korssting-løyper som Targa Florio, ble 908 bilen for feinschmeckerne, mens 917 for all tid er en sementert del av Lyn&Torden æraen.

Den første 908 var basert på allerede gamle 907 og dukket opp i januar 1968. Allerede på Nürburgring i mai hentet bilen sin første seier.

Lange og korte, coupé eller åpen, turbo eller vanlig åndedrett, helt frem til slutten av 80-årene så du disse bilene mene ramme alvor i konkurranse med de beste.

Og bak rattet fant vi folk som Brian Redman, Jo Siffert, Leo Kinnunen, Vic Elford, Gerhard Mitter, Hans Herrmann, Gerard Larousse, Rolf Stommelen, Reinhold Joest, Masten Gregory og Steve McQueen – en liste lang som et godt år, alle plukket fra øverste hylle.

I dag er bilen en av de virkelig ettertraktede klassiske racingbilene, og stadig ”nye” dukker opp i eksellent stand. Da er det jommen på tide at noen fester boken mellom to stive permer også.

Og nå er det gjort. Opprinnelig på tysk, et samarbeid mellom fem personer som både er gode Porsche-kjennere og har god kunnskap om perioden disse opptrådte i. Dessuten kan de skrive, og det er ikke alltid tilfelle med forfattere.

Nå er boken oversatt til engelsk av Peter Albrecht. Navnet tyder på at tysk har han ingen problemer med.

Om det er hans utmerkede engelsk eller at Veloce for en gangs skyld har hatt god rewriting, aner jeg ikke – det er en lettlest bok, med masse gode detaljer og ingen åpenbare blundere.

Hvem som vil ha glede av denne? Alle som vil føle sportsbilracing i den seriøse enden av skalaen, fra 70-årene på kroppen. Alle som er opptatt av Porsche. Og alle som simpelthen har lyst til å få en følelse av hva de snakker om, gubbene, når de påstår at alt var bedre før.

PS!

Boken har forresten ikke glemt bort noe som kunne blitt den mest spennende Q-car i historien.

Det varte ikke mange måneder etter at den første 908 samlet laurbær, før Ferdinand Piëch, racing-konstruksjonssjefen, tok en av de 300-hesters ved 8.200 omdreininger 3-liters flat-åtter racermotoren, og fikk den til å passe perfekt i den 914.

Den var imidlertid litt hårete, så han trimmet en annen ned til 240, la den i en sølvgrå 914, fikk skilter på den og forærte den til onkel Ferry Porsche på hans 60-års dag.

FAKTA:

Tittel: Porsche 908 – The long distance runner

Forfattere: Jörg Thomas Födisch, Jost Nesshöver, Dieter Rossbach, Harold Schwarz, Rainer Rossbach

Utgiver: Veloce Publishing Ltd.       www.veloce.co.uk

ISBN 978-1-84584-201-7

Innhold: 240 sider / 336 bilder

Pris: £45,00 + porto

LES MER OM BOKA HER

SE UTDRAG FRA BOKA

Bokomslag

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer