Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMW har allerede et forsøk gående med den elektriske Mini E, men et problem med denne er at baksete og bagasjerom er nærmest ikke-eksisterende grunnet store batteripakker. LES: Vi har prøvekjørt den elektriske Mini I ActiveE har BMW klart å pakke drivlinje og batteri på en slik måte at det fortsatt er plass til fire personer om bord. I tillegg har den et lite bagasjerom på 200 liter. ”Standarddrift” El-motoren er plassert direkte over bakhjulene, og i kjent BMW-stil er det disse som står for fremdriften. Sammenlignet med Mini E er motoren noe svakere, men 170 hk og et nærmest konstant dreiemoment på 250 Nm, sørger for fullt ut brukbare egenskaper. ActiveE, som er basert på 1-serie Coupé, akselererer til 60 km/t i løpet av 4,5 sekunder og til 100 km/t på under ni sekunder. Potensiell toppfart er elektronisk begrenset til ca 145 km/t. Mobilstyrt Under ideelle forhold har bilen en rekkevidde på ca 160 kilometer, og avhengig av hva slag kurs man benytter kan den fullades på mellom tre og fem timer. Concept ActiveE er også utstyrt med BMW Connected Drive som er utviklet spesielt for elektriske biler. Systemet lar brukeren benytte mobiltelefonen for å sjekke status på batteriene, lete etter nærmeste ladestasjon og aktivere bilens klimaanlegg. Første anledning til å se bilen blir trolig på Detroit-utstillingen i januar.
|