Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi har så smått begynt å bli vant til nye trebokstavers forkortelse fra bilprodusentenes side. Når Honda nå viser Accord Crosstour på Detroit-utstillingen, plasserer de den i CUV-segmentet, Crossover Utility Vehicle. Bilen kombinerer, for å bruke Hondas egne ord, det sofistikerte raffinement fra en premiumsedan med de fleksible mulighetene til en SUV. Lang og fleksibel Crosstour er en femdørs femseter hvor akselavstanden er oppgitt til 280 cm, mens utvendig lengde er ganske nøyaktig fem meter, det vil si noe større enn Accord stasjonsvogn. Honda peker på bilens fleksible muligheter for å sjonglere mellom passasjerseter og bagasjeplass, og også ulike oppbevaringsrom under gulvet. Bagasjevolumet er oppgitt til 700 liter. Gulvet i bagasjerommet er vendbart, med teppe på den ene siden og vaskbar gummimatte på den andre siden. Born in the USA Naturlig nok er bilen som vises i Detroit spesifisert for det amerikanske markedet, med 3,5-liters V-sekser – bensin selvfølgelig – som yter 271 hk kombinert med femtrinns automatkasse. Crosstour leveres med enten 2WD eller 4WD, sistnevnte er et system som fordeler drivkraft til bakhjulene ved behov, slik som på CR-V. Under skallet finnes masse teknisk snacks, slik som aktiv motlyd for å fjerne visse typer motorstøy, to-soners klimaanlegg med luftfuktighetskontroll, og stemmestyrt navigasjonssystem hvor skjermen også benyttes til ryggekamera. Honda Crosstour produseres ved Hondas fabrikk i Ohio, USA, og er i utgangspunktet ikke aktuell for Europa. Dette understrekes av at Honda har pekt på Nissan Murano som en konkurrent, en bilmodell som ikke akkurat figurerer på bestselgerlistene i Europa.
|