Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- Hybridbiler redder ikke byene Toyota mener hybridbiler er løsningen på lokal luftforurensning. Her har den norske importørens kommersielle interesser tatt fullstendig overhånd, og argumentene de bruker er ikke redelige, raser konkurrentene. |
||||||||||||||||
Toyota skriver i en pressemelding i dag at hovedgrunnen til at mange byer den siste tiden har vært plaget av luftforurensning, er utslipp fra dieselbiler som slipper ut nitrogenoksider (NOx).
En høyere andel hybridbiler og bensinbiler vil redusere problemet, mener den norske Toyota-importøren.
De skriver at "… en dieselbil slipper ut like mye NOx på en dag som en hybridbil slipper ut på en måned."
Toyota oppfordrer alle som skal kjøpe ny bil om å vurdere de totale miljøbelastningene de ulike teknologiene medfører, og ikke kun se på CO2-utslippet.
I meldingen forteller de videre at Toyota i tiden fremover vil lansere hybridvarianter av alle sine volummodeller, hvor første ut er Auris i september.
Reaksjonene på Toyotas melding har ikke latt vente på seg fra andre ledende aktører i bransjen.
- Her har den kommersielle interessen tatt fullstendig overhånd, sier adm direktør Øystein Herland i Volvo Personbiler Norge.
- De prøver å slå mynt på et gigantisk problem, som har rammet enkelte byer som følge av ekstreme klimatiske forhold i det siste.
- Det ville vært mer redelig, både av Toyota og bransjen, å jobbe for å løse dette i et betydelig større perspektiv.
Herland påpeker at hybrid er en mellomteknologi, som ikke er i nærheten av å være noen løsning på det store problemet.
- Dette faller rett og slett på sin egen urimelighet.
Han stiller også spørsmål ved hvordan Toyota kan argumentere slik uten å skyte seg selv i "Avensis-foten".
- Toyotas mest solgte modell hadde i 2009 et CO2-utslipp på 152 g/km og er vel et stykke fra å være noen miljøbil, sier Øystein Herland.
- Regnestykket blir helt feil
Informasjonsdirektør Paul Hegna i Harald A Møller forstår ikke hvordan Toyota uten videre kan slå fast at hovedgrunnen til luftproblemene den siste tiden er dieselbiler.
- Problemet er betydelig mer sammensatt, men her konkluderer Toyota og gir svaret nærmest på bransjens vegne, sier han.
Hegna reagerer også på Toyotas påstand om at dieselbilene slipper ut like mye NOx på en dag som en hybridbil gjør på en måned.
- Det kan man rett og slett ikke si. Euro5-kravene setter en øvre grense for NOx-utslipp, som er 180 mg/km for dieselbiler og 70 mg/km for bensinbiler.
- I Euro6, som flere produsenter nå leverer innenfor, er kravene skjerpet til 80 mg/km for dieselbiler, mens de fremdeles er 70 mg/km for bensin, sier han.
Man vil alltid kunne finne modeller i ytterpunktene, men det er dagens og morgendagens krav man må forholde seg til og de er nesten sidestilt.
- Dette er et håpløst soloutspill fra Toyota, som koker ned til å bli et ledd i markedsføringen av en hybridmodell, sier Paul Hegna.
|