img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Originalen i tredje generasjon
NETTKJØRT: Renault Scénic satte en ny standard da den debuterte i 1996. Nå har importøren hentet tredje generasjon til Norge, i Grand-utgave med sju sitteplasser.

Da den ble lansert høsten 1996 satte Renault Scénic på en måte en ny standard, og den brøytet løypa for en rekke konkurrenter. Blant de første som fulgte etter var Opel Zafira og Citroën Xsara Picasso, og biltypen fikk navnet Multi Purpose Vehicle, MPV, eller flerbruksbil på norsk.

Hva slags bil er dette?

Nå er Scénic av tredje generasjon, nærmere bestemt Grand Scénic, på plass i Norge, men den er ikke helt blodfersk. Den ble nemlig lansert internasjonalt sist høst, så det har tatt litt tid før norske forhandlerne har fått biler på plass i lokalene.

Seks motoralternativer står på menyen, to for bensin og fire for diesel, og vi har kjørt den minste av dieselmotorene, 1,5-liter med 110 hester.

Selv om bilen har mulighet for sju seter (de to setene i tredje seterad ligger normalt nedfelt i gulvet), er det visse begrensninger på hvem som kan sitte bakerst. Det kommer ikke som noen bombe at benplassen er begrenset.

Selv om takhøyden tillater personer på opp til ca 170 cm, kreves det uvanlige gymnastiske øvelser for å få «voksne» ben på plass i de bakerste setene – barn tar det gjerne som en lek.

Hvordan er den?

Kjøreegenskapene har løftet seg fra forgjengeren, ikke minst har styrefølelsen blitt langt skarpere enn den tidligere generasjonens dvaske elektriske servostyring.

Som sin forgjenger har bilen midtstilte digitale instrumenter. De er tydeligere og bedre utformet enn tidligere, men lesbarheten er fortsatt ikke optimal.

Sittekomforten er meget akseptabel, med god støtte for begge bena, og med forholdsvis lange sitteputer, men stoffsetene kunne gitt bedre sidestøtte i ryggen.

Alle tre seter på midtraden kan enten vippes opp på høykant eller tas ut. De er ikke tunge, og er enkle å ta ut – men det er usedvanlig tuklete å sette dem inn igjen.

En vesentlig detalj med en flerbruksbil, ved siden av muligheten for sju seter, er bagasjerommet. Som sjuseter er det begrenset plass til bagasjen bak seterad nummer tre, men 208 liter er faktisk noen liter mer enn hos de fleste konkurrentene.

Det andre ytterpunktet, at bare to seter er i bruk, betyr et lastevolum på hele 1863 liter, riktignok helt opp til taket.

For å kunne frakte lange gjenstander, for eksempel et sammenrullet teppe, kan ryggen på passasjersetet foran legges ned slik at lastelengden blir opp mot 275 cm.

Expression er det laveste av to utstyrsnivåer. Standardutstyret omfatter seks kollisjonsputer, ESP, klimaanlegg og lyktespylere.

Vår prøvekjørte dieselutgave har ekstrautstyr for 30.000 kroner, blant annet cruise control, ryggevarsler og bi-xenon med dynamiske kurvelys, slik at totalbeløpet ender på 342.300 kroner.

Bør jeg kjøpe en?

Det er meget tøff konkurranse på markedet for flerbruksbiler med sju seter. En test som bladet Bil gjennomførte allerede i nr 12/2009 med den nye Grand Scénic mot tre konkurrenter, viser at du ikke trår mye feil om du velger den franske nykommeren.

Den var testens positive overraskelse på et par områder, den hevdet seg spesielt godt mot konkurrentene når det gjelder pris og benplass i baksetet.

Plassforholdene og fleksibiliteten i seteløsningene er gode. Som nevnt er ikke løsningen like imponerende hvis du tar ut ett eller flere av de tre setene i andre seterad. Det er nemlig ikke lett å sette setene inn igjen.

Den billigste bensinutgaven, 1,4-liter Tce med 130 hester, har en startpris på 321.800 kroner, altså 10.000 mer enn billigste diesel. Hvis du ofte kjører med full bil, vil vi anbefale dieselmotoren, det solide dreiemomentet er godt å ha for å slippe mye jobbing med girspaken i motbakkene.

 

FAKTA Renault Grand Scénic 1.5 dCi Expression

Motor:

4-syl. diesel, 1461 ccm

Effekt:

81 kW (110 hk) v/4000 o/min.
240 Nm v/2000 o/min.

Mål:

456 x 185 x 164 cm (L/B/H)

Akselavstand:

277 cm

Egenvekt m/fører:

1505 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,6 sek.

Toppfart:

180 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,52 l/mil

CO2-utslipp:

138 g/km

Pris fra:

kr 311.800

Pris som prøvekjørt:

kr 342.300

Lansert i Norge:

11. januar

 

Konkurrenter: Toyota Verso, Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008, Opel Zafira, Mazda 5, Nissan Qashqai+2, VW Touran. 

+

Rommelig og kompakt, lett å hente opp tredje seterad.

-

Løft i kjøreegenskaper går noe på bekostning av komforten.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer