img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Hvilken kraftkrise?
NETTKJØRT: Tørst, dyr, og en tanke ukomfortabel – likevel er det vanskelig å ikke like Mazda3 MPS – den er nemlig også tøff, rask og utrolig glad i svinger.

 

Hva slags bil er dette?

Markedet for overmotoriserte kompaktbiler preges av at norske myndigheter ikke synes dette er noe vi strengt tatt trenger her på oljeberget.

Med forhjulstrekk og 260 hk fremstår ikke denne bilen som noen åpenbar vinterbil. Men vår testtur gjennom fire fylker i temperaturer ned til minus 36, ga oss likevel noen fantastiske opplevelser.

Motoren i Mazda3 MPS er fortsatt 2,3-literen som vi kjenner fra tidligere utgaver med de tre bokstavene.

Den yter altså 260 hestekrefter, men i motsetning til moderne små turbomotorer er dette en skikkelig slugger – her kjenner du virkelig når turboen kommer, og den har en lyd opp i turtallsområdene som virkelig får håret til å reise seg på armene.

I motsetning til tidligere MPS-utgaver har man gått bort fra det diskrete utseendet. Her snakker vi om et digert luftinnsug på panseret, som ser ut som det spiser småunger til lunch, og en spoiler godt synlig plassert over bakruta.

Selv innenfor alle lovlige fartsgrenser blir du fulgt nøye av folk både med og uten politimyndighet. Særlig forfra ser bilen utrolig sinna ut.

Innvendig har den fått fancy sportsstoler og litt kulere pedaler – ellers er det ikke stort som skiller den fra en vanlig Mazda3.

Dette er imidlertid ikke uvanlig for biler av denne typen. Ser du på en Ford Focus RS og Golf GTI, ser man mye av det samme – små sportslige tilnærminger, men ellers ganske identisk med opphavet.

Hvordan er Mazda 3MPS

Du bør ha en sportslig innstilling om du skal velge Mazda3 MPS.

Motoren er fantastisk når du har bestemt deg for å kjøre sportslig. 0-100 går unna på 6,1 sekunder, og toppfarten skal være 250 kilometer i timen. Men ettersom turboen tidvis kommer litt brått på, blir den litt slitsom i småkjøring.

Bor du i litt mer grisgrendte strøk, uten mye køkjøring, vil du nok komme til å glede deg stort over tredje og fjerde gir – de kan du nemlig bruke til det aller meste.

Dessverre står ikke girkassa helt i stil med den rå motoren. Den er ikke like presis som de kassene vi kjenner både fra Subaru Impreza WRX, Golf GTI og Focus RS. Det gjør at man holder litt igjen.

Komfort er heller ikke noe som er fremtredende i denne bilen. Du kjenner det meste som foregår under hjulene. Når jeg kjenner godt etter, kan jeg fortsatt memorere et par ferister som ble passert mellom Nesbyen og Dagali.

Det største problemet er faktisk ikke selve fjæringen i bilen. Setene er sportslige, men litt på feil måte. De gir mye sidestøtte, men for de av oss som har mer enn 24 i bukselengde blir det dårlig med lårstøtte.

Etter mye om og men har Mazda fått navigasjon i et lite informasjonsdisplay som ligger i midtkonsollen. Til tross for at det er noe av det minste vi har sett i en moderne bil, fungerer det godt – det er faktisk ganske lettlest selv om vi kunne tenkt oss at det var en tomme større.

Ladetrykksmåleren er sentralt plassert midt i displayet – uten at jeg føler at det påvirket kjørestilen min særlig mye. Det handler mye om av og på i denne bilen.

Biler med ekstreme krefter på forhjulene, har alltid vært en utfordring. Mazda løser det blant annet med en LSD-differensial mellom forhjulene. Den registrerer hastighetsforskjellene mellom forhjulene og motvirker den rykkingen i rattet som ofte blir resultatet av akselerasjon.

Under press på vinterføre, eller når det er vått på veien, blir Mazda3 - som de fleste andre slike biler - understyrt. Det er i grunn trygt og forutsigbart, og dessuten kan du leke med balansen i bilen ved å gå av gassen slik at også bakenden gjerne vil være med å leke litt.

Stabilitetskontrollen slår imidlertid inn omtrent tidsnok til å redde deg ut av de mest kritiske situasjonene, men den lar deg utnytte kreftene inntil et visst nivå.

Vi skrev at bilen var tørst. I følge tallene skal blandet forbruk ligge på 0,96 liter per mil. Vårt målte forbruk lå nok noe over dette, men vi kan skylde litt på ekstremt lave temperaturer og litt ivrig høyrefot.

Bør jeg kjøpe en?

Strengt tatt? Nei.

618 900 kroner er sinnsykt mye penger, selv for en bil som ser så intenst tøff ut. En Golf GTI koster kr 456.930 og en Ford Focus ST kr 517.000, mens den verste av dem alle, en Focus RS, koster kr 734.000.

Det er mye utstyr på Mazda3 MPS, men den koster veldig mye penger – særlig fordi du føler at du først og fremst betaler penger i avgifter og ikke for å gjøre bilen bedre.

Det skal imidlertid ikke stikkes under en førerstol at dette er en utrolig tøff og morsom bil å kjøre – kanskje særlig når det blir tørt på veiene og du finner noen som svinger ofte.

Totalt sett blir det litt mye småting å henge seg opp i, og konkurrentene er beinharde i denne prisklassen.

Kanskje du heller skal vurdere en Mazda3 med 185-hesters diesel, den koster nemlig 361.100 kroner med like mye utstyr.

 

FAKTA Mazda 3 MPS

Motor:

4-syl. bensin turbo, 2261 ccm

Effekt:

260 hk v/ 5000 o/min.
380 Nm v/3000 o/min.

Mål:

446 x 175,5 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264 cm

Egenvekt m/fører:

1530 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,1 sek.

Toppfart:

250 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,96 l/mil

CO2-utslipp:

224 g/km

Pris fra:

kr 639.377

Pris som prøvekjørt:

kr 639.377


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer