Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lyden av en seksliters V12-motor inne i et parkeringshus, kan slå luften ut av enhver bilentusiast. Ikke et vondt ord om rekkefirere. Selv om noen kanskje mener at man burde skamme seg, kjenner jeg at smilet er i ferd med å stivne i ansiktet mens endorfinene skaper full fest i kroppen. En fornuftig Aston Martin – vel i hvert fall bortimot. Rapide har fire dører, fire seter og 477 hester. Det gjør at den kan frakte familien fra stillestående til hundre på 5,2 sekunder, og holder man bånn gass en stund til, vil snart hele gjengen kunne oppleve 296 kilometer i timen. Alt dette mens Bang & Olufsen står for 1000 watt hjemmeunderholdning – i bilen. Sport for fire - Vi produserer sportsbiler, de som sammenligner denne med en Panamera, må tenke om igjen. Dette er en sportsbil med fire seter og dører, slår Aston-sjef Dr. Ulrich Bez fast. Aston Martin – kanskje noe av det mest britiske man kan tenke seg, er blitt ganske tysk – og det har på ingen måte gjort produktet dårligere. Rapide er en vakker bil. En langstrakt tolkning av DB9, men ikke en proporsjon ser feil ut selv om hele bilen nødvendigvis er blitt lengre for å gi plass til baksetene. - For oss er det helt essensielt at det måtte bli en vakker bil, uansett hvilken vinkel du ser den fra, sier designsjefen Marek Reichman. Selvsagt blir det subjektivt, men etter å ha levd med bilen i to døgn, tillater vi oss å være enige i at man har lykkes. Kvalitet - Kravene til biler i luksussegmentet er ekstreme. Alle produsentene sørger gjennom nitid arbeid med detaljer for å tilfredsstille kunder som kan kjøpe det de har lyst på. Den som frykter dårlig engelsk håndverk, kan bare slå det fra seg, fortsetter Reichman. - Det arbeidet som er lagt ned i detaljene i Rapide er sensasjonelt. Noen har tenkt på det meste. I en bil som i Norge kommer til å koste nesten 3 millioner kroner, trenger du aldri å lure på hva slags materialer som er brukt. Ser det ut som aluminium, så er det aluminium. Ser det ut som tre, så er det tre. Så enkelt og selvsagt helt riktig i en bil som denne. Selv om DB9 nok har bidratt på mange områder, er Rapide en helt ny bil. En ekte 2+2 der også andre enn barn kan sitte i baksetet. Vel, undertegnede på 190 cm er nok ikke helt i målgruppen, men det var fullt mulig å sitte bak der - selv for meg. Sitteputene er litt korteste laget – så regn ikke med å få for mye søvn under reisen – særlig ikke hvis det tar av for den som sitter i førerstolen. Når du er på plass, kan du la deg gli ned i det formstøpte setet med en enorm høy midtkonsoll ved din side, og styre underholdningen fra en bred midtkonsoll. Legger du litt ekstra penger på bordet, får du skjermer integrert i hodeestøttene. Men selv den mest rommelige Aston Martin er en bil du helst kjører selv, hvor du kan velge å sitte bak når det passer seg best. Kraftverk V12-motoren i Rapide yter 477 hestekrefter med 600 Nm dreiemoment. Alt pløyes gjennom en særdeles velfungerende girkasse og ut på bakhjulene. Jo da, det finnes raskere dobbelclutchkasser enn den single Touchtronic-kassa, men det hele virker bare så ekstremt robust og perfekt avstemt mot motoren at det er glemt allerede etter to raske nedgiringer. På Aston-vis setter du bilen i gir fra en av de fire knappene på dashbordet – deretter kan du la den gire selv, eller bruke de hendlene som sitter fast der de skal, på rattstammen bak rattet. Tung – lett – lett Rapide er en diger bil. Over fem meter lang og nesten to meter bred. Den veier 1950 kilogram, så til tross for sitt aluminiumskarosseri snakker vi ikke om noen lett bil. Men Dr. Bez hadde rett – dette er en gedigen sportsbil. På noen fantastiske veier i åsene rundt Valencia må du faktisk kikke i speilet for å huske at dette er en firedørs bil. Justerbare dempere gir deg mulighet til å velge mellom komfort og sportslighet. Selvsagt aldri i nærheten av en stor sedan, men hvem bryr seg om det når du sitter der med en fantastisk følsom styring og en V12er som bobler og syder foran deg. Sett demperinnstillingen til sport, og bilen passer perfekt når veiene svinger. Det er minimalt med krenging og den tar svingene med en selvfølgelighet som imponerer. Grepet er meget bra, og selv med elektronikken innkoblet tillates det aktiv kjøring. Om du skulle føle for å kjøre din Aston - til snaue tre millioner - med mer sladd, kan du velge DSC Track – eller enda bedre – slå den helt av og bli kongen av drifting… Mektig Rapide lever altså opp til den sportsbilen Aston Martin har lovet at den skal være. Likevel er det kanskje når man kryper inn i baksetet man forstår hvor unikt dette er. Setene er dype og nesten skulpturelle, jeg kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende, kanskje bortsett fra i enkelte konseptbiler. Dette er faktisk noe så unikt som en Aston Martin til hverdagsbruk. Du kan stappe inn unger og faktisk litt bagasje også.
Likevel kommer selvsagt den som kjøper en Rapide til tre millioner til å ha andre biler i garasjen også. Minst en som sikkert også er mer praktisk. Rundt på hyttefeltene begynner det allerede å dukke opp en og annen Panamera med skiboks – du vil neppe se så mange Rapider med det samme. For de som har råd, blir det nok en bil nummer tre, en bil som kombinerer både hygge og faktisk litt nytte. For de fleste av oss forblir den som så mange andre biler - bare en drøm.
FAKTA Aston Martin Rapide
Konkurrenter: Egentlig ingen direkte, men Bentley Continental Flying Spur og Porsche Panamera vil nok bli nevnt. + En ekte sportsbil med plass til fire. - Mindre praktisk enn en Panamera.
|