img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Sportsluksus for fire
FØRSTEINNTRYKKET: Aston Martin Rapide er trolig verdens råeste bil med Isofix-fester til barnesetene. Ungene ble imidlertid igjen hjemme da BilNorge kjørte superbilen i Spania.

Lyden av en seksliters V12-motor inne i et parkeringshus, kan slå luften ut av enhver bilentusiast. Ikke et vondt ord om rekkefirere.

Selv om noen kanskje mener at man burde skamme seg, kjenner jeg at smilet er i ferd med å stivne i ansiktet mens endorfinene skaper full fest i kroppen.

En fornuftig Aston Martin – vel i hvert fall bortimot. Rapide har fire dører, fire seter og 477 hester.

Det gjør at den kan frakte familien fra stillestående til hundre på 5,2 sekunder, og holder man bånn gass en stund til, vil snart hele gjengen kunne oppleve 296 kilometer i timen. Alt dette mens Bang & Olufsen står for 1000 watt hjemmeunderholdning – i bilen.

Sport for fire

- Vi produserer sportsbiler, de som sammenligner denne med en Panamera, må tenke om igjen. Dette er en sportsbil med fire seter og dører, slår Aston-sjef Dr. Ulrich Bez fast.

Aston Martin – kanskje noe av det mest britiske man kan tenke seg, er blitt ganske tysk – og det har på ingen måte gjort produktet dårligere.

Rapide er en vakker bil. En langstrakt tolkning av DB9, men ikke en proporsjon ser feil ut selv om hele bilen nødvendigvis er blitt lengre for å gi plass til baksetene.

- For oss er det helt essensielt at det måtte bli en vakker bil, uansett hvilken vinkel du ser den fra, sier designsjefen Marek Reichman. Selvsagt blir det subjektivt, men etter å ha levd med bilen i to døgn, tillater vi oss å være enige i at man har lykkes.

Kvalitet

- Kravene til biler i luksussegmentet er ekstreme. Alle produsentene sørger gjennom nitid arbeid med detaljer for å tilfredsstille kunder som kan kjøpe det de har lyst på. Den som frykter dårlig engelsk håndverk, kan bare slå det fra seg, fortsetter Reichman.

- Det arbeidet som er lagt ned i detaljene i Rapide er sensasjonelt.

Noen har tenkt på det meste. I en bil som i Norge kommer til å koste nesten 3 millioner kroner, trenger du aldri å lure på hva slags materialer som er brukt. Ser det ut som aluminium, så er det aluminium. Ser det ut som tre, så er det tre.

Så enkelt og selvsagt helt riktig i en bil som denne.

Selv om DB9 nok har bidratt på mange områder, er Rapide en helt ny bil. En ekte 2+2 der også andre enn barn kan sitte i baksetet.

Vel, undertegnede på 190 cm er nok ikke helt i målgruppen, men det var fullt mulig å sitte bak der - selv for meg. Sitteputene er litt korteste laget – så regn ikke med å få for mye søvn under reisen – særlig ikke hvis det tar av for den som sitter i førerstolen.

Når du er på plass, kan du la deg gli ned i det formstøpte setet med en enorm høy midtkonsoll ved din side, og styre underholdningen fra en bred midtkonsoll. Legger du litt ekstra penger på bordet, får du skjermer integrert i hodeestøttene.

Men selv den mest rommelige Aston Martin er en bil du helst kjører selv, hvor du kan velge å sitte bak når det passer seg best.

Kraftverk

V12-motoren i Rapide yter 477 hestekrefter med 600 Nm dreiemoment. Alt pløyes gjennom en særdeles velfungerende girkasse og ut på bakhjulene.

Jo da, det finnes raskere dobbelclutchkasser enn den single Touchtronic-kassa, men det hele virker bare så ekstremt robust og perfekt avstemt mot motoren at det er glemt allerede etter to raske nedgiringer.

På Aston-vis setter du bilen i gir fra en av de fire knappene på dashbordet – deretter kan du la den gire selv, eller bruke de hendlene som sitter fast der de skal, på rattstammen bak rattet.

Tung – lett – lett

Rapide er en diger bil. Over fem meter lang og nesten to meter bred. Den veier 1950 kilogram, så til tross for sitt aluminiumskarosseri snakker vi ikke om noen lett bil.

Men Dr. Bez hadde rett – dette er en gedigen sportsbil. På noen fantastiske veier i åsene rundt Valencia må du faktisk kikke i speilet for å huske at dette er en firedørs bil.

Justerbare dempere gir deg mulighet til å velge mellom komfort og sportslighet. Selvsagt aldri i nærheten av en stor sedan, men hvem bryr seg om det når du sitter der med en fantastisk følsom styring og en V12er som bobler og syder foran deg.

Sett demperinnstillingen til sport, og bilen passer perfekt når veiene svinger. Det er minimalt med krenging og den tar svingene med en selvfølgelighet som imponerer. Grepet er meget bra, og selv med elektronikken innkoblet tillates det aktiv kjøring.

Om du skulle føle for å kjøre din Aston - til snaue tre millioner - med mer sladd, kan du velge DSC Track – eller enda bedre – slå den helt av og bli kongen av drifting…

Mektig

Rapide lever altså opp til den sportsbilen Aston Martin har lovet at den skal være. Likevel er det kanskje når man kryper inn i baksetet man forstår hvor unikt dette er.

Setene er dype og nesten skulpturelle, jeg kan ikke huske å ha sett noe tilsvarende, kanskje bortsett fra i enkelte konseptbiler.

Dette er faktisk noe så unikt som en Aston Martin til hverdagsbruk. Du kan stappe inn unger og faktisk litt bagasje også.

 

Likevel kommer selvsagt den som kjøper en Rapide til tre millioner til å ha andre biler i garasjen også. Minst en som sikkert også er mer praktisk.

Rundt på hyttefeltene begynner det allerede å dukke opp en og annen Panamera med skiboks – du vil neppe se så mange Rapider med det samme.

For de som har råd, blir det nok en bil nummer tre, en bil som kombinerer både hygge og faktisk litt nytte. For de fleste av oss forblir den som så mange andre biler - bare en drøm.

 

FAKTA Aston Martin Rapide

Motor:

V12 bensin, 5935 ccm

Effekt:

350 kW (477 hk) v/ 6000 o/min.
600 Nm v/5000 o/min.

Mål:

519 x 192,9 x 136 cm (L/B/H)

Akselavstand:

298,9 cm

Egenvekt m/fører:

1950 kg

Aks. 0-100 km/t:

5,2 sek.

Toppfart:

296 km/t

Snittforbruk:

1,49 l/mil

CO2-utslipp:

355 g/km

Pris:

ca kr 2.900.000

 

Konkurrenter: Egentlig ingen direkte, men Bentley Continental Flying Spur og Porsche Panamera vil nok bli nevnt.

+ En ekte sportsbil med plass til fire.

- Mindre praktisk enn en Panamera.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer