Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Formel 1 på norsk F1-kommentator Atle Gulbrandsen har sammen med Morten Malmø skrevet den første skikkelige boka om Formel 1 som ikke bare er på norsk, men også sett fra Norge. |
||||||||||||||||
Formel 1 er en av verdens største idretter og TV-begivenheter, men i Norge har den fått begrenset med oppmerksomhet. Årsaken har nok delvis vært mangelen på nordmenn. De to forfatterne har imidlertid klart å finne frem noen godt kjente og noen ganske ukjente historier som knytter Norge litt tettere til sporten. Historie Boken starter med en innføring i hvordan motorsport startet, også her klarer man å trekke inn en norsk link, med verdalingen Sig Haugdahl som satte hastighetsrekorder og vant løp i USA på 20-tallet, samt Eugen Bjørnstad som deltok i Grand Prix-løp noen år senere. For den som ikke kjenner denne delen av historien, er det en nyttig historieforelesning for bilsportinteresserte. Deretter presenteres vi for en del av de viktigste navnene i F1-historien, fra Giuseppe Farina, Alberto Ascari og Juan Manuel Fangio, via Emerson Fittipaldi, Niki Lauda og Nelson Piquet til de moderne heltene som Alain Prost, Ayrton Senna, Michael Schumacher og Fernando Alonso. Det er sikkert noen som vil savne noen navn, men utvalget er godt – og presentasjonene gir deg en god oversikt over mange navn du kjenner, og ganske sikkert noen du hadde glemt. Biler, damer og baner Boken til Gulbrandsen og Malmø legger først og fremst vekt på menneskene i F1. Det er riktignok en viss sumerisk gjennomgang av bilhistorien, men her finnes det massevis av bøker som dekker denne delen av historien ned i detaljer. Et lite blikk inn i depotet med pitbabes og andre aktører, blir det også plass til. Boka tar også for seg hvordan banene har forandret seg i pakt med tiden. Økte krav til sikkerhet og andre moderne krav, har gitt oss helt andre arenaer enn det man har kjørt på gjennom historien. Hele tiden er boka godt illustrert med bilder som er gitt god plass, og som er med på å fortelle historien på en fin måte. Personligheter, skandaler og tragedier En bok om F1 kan ikke skrives uten at man forteller historiene om de sterke menn, skandalene og profilene som befinner seg utenfor bilene. Skandaler har alltid flere sider, og uten å grave seg for langt ned i detaljene rundt skandalene, gir forfatterne mer et overblikk over noen av de viktigste hendelesene. Skildringen i kampen mellom teamene, FIA og sportens kommersielle eiere er god. Formel 1 var en svært farlig sport helt fra begynnelsen. Nå har det gått 16 år siden den tragiske helgen da både Roland Ratzenberger og Ayrton Senna ble de siste førerne som måtte bøte med livet – men før dem var det mange store førere som ikke overlevde. Boka forteller noen av historiene, og har også en oversikt over de som har mistet livet. Norsk på norsk Det som kanskje er det mest interessante kapittelet i boka, er det som omhandler den norske F1-historien. Som norsk leser kunne man ønsket seg enda litt mer, eller utdypende om dette, men man kan forstå at det kanskje hadde blitt å koke suppe på en spiker? Uansett fortelles det noen morsomme anekdoter, som om nordmannen som var teamkollega med Ayrton Senna, og om Tommy Rustads test for Minardi. Dette har blitt en ”må ha bok” for nordmenn som er interessert i Formel 1. Den gir oss noen nye historier og et innblikk i at Norge kanskje ikke har vært like lite til stede i F1, som man har trodd.
Fakta: Tittel: Grand Prix - Historien om Formel 1 Forfattere: Atle Gulbrandsen, Morten Malmø Forlag: Historie & Kultur Pris: kr 398,- ISBN: 9788292870259 Slik ser den ut - den første norske Formel 1-boka av Atle Gulbrandsen og Morten Malmø:
|