Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Store forskjeller på bruktbiltester BRUKTBIL: Kjøp og salg av bruktbil fører til mange tvister. Det er viktig at bruktbilen kontrolleres av fagfolk før den skifter eier. Man må ha fakta om bilen på bordet. Det er ingen oppgave for amatører. |
||||||||||||||||
Det er tre begreper som går igjen i forbindelse med vurdering av biler: • PKK, eller det mange kaller EU-kontroll. Et verksted tester bilen kun i forhold til miljø og teknisk sikkerhet. • NAF (og andre bilorganisasjoners) bruktbiltest. Dette er vurderingstester uten forpliktelser og garanti. • Tilstandsrapport fra medlemmer av Norges Bilbransjeforbund. Det vil i korthet si de fleste merkeforhandlere. En forpliktende varedeklarasjon som beskriver bilens tilstand - alle relevante forhold inkludert heftelser, ekstrasett av hjul, nøkler osv. Det er store forskjeller mellom de tre produktene. Forskjeller som kan få stor betydning, særlig for de som blir ny eier av bruktbilen. PKK (EU-kontroll) er en kontroll som er pålagt av myndighetene og utføres av bilverksteder og bilorganisasjonens testestasjoner. Der vurderes bilens tilstand når det gjelder sikkerhet og miljø. Ut over det sier den intet om bilens beskaffenhet. Ved omsetning av bruktbil har en PKK-kontroll veldig liten verdi – da den sier for lite om bilens tilstand. NAF bruktbiltest er en vare alle kan kjøpe, og den koster rundt 1800 kroner. Det gjøres en teknisk gjennomgang av bilen. Det blir også sjekket om det er heftelser på bilen. Du får imidlertid ingen garanti eller forpliktelser fra NAF knyttet til testen, men forbrukerkjøpsloven gjelder i 2 år ved privatkjøp/salg. Kjøper må i tilfelle selv gå på selger, noe som ofte viser seg å være svært problematisk (flertallet av saker i Forbrukertvistutvalget kommer herfra) . Tilstandsrapport fra medlemmer av Norges Bilbransjeforbund (NBF) leveres bare for biler som selges av merkeforhandlere som er medlemmer av Norges Bilbransjeforbund (NBF). Den kan ikke kjøpes løst. Kontrollen er på mange måter lik den NAF utfører – men det er også meget store forskjeller på testene! En tilstandsrapport forplikter forhandler/selger på en helt annen måte. Dette betyr forskjellene for deg Dette er forskjellene på de testene NAF leverer og de fra medlemmer av Norges Bilbransjeforbund (NBF). • Skjer det ved NAFs bruktbiltest at en feil på bilen overses, at det for eksempel i testdokumentet står at eksosanlegget er OK, og det etter en tid går i stykker, er ikke NAF erstatningsansvarlige. • Tilstandsrapporten fra Norges Bilbransjeforbund fungerer annerledes. Den er knyttet opp mot Forbrukerkjøpsloven og er utarbeidet i samarbeid med Forbrukerrådet. Om det oppføres at eksosanlegget er OK – og det senere viser seg at det ikke stemmer – må den som har utført testen erstatte og utbedre feilen vederlagsfritt for kunden. • Tilstandsrapporten er et verdidokument (en varedeklarasjon) som sikrer at kunden ikke kjøper biler med feil (eller eventuelt med de feil Tilstandsrapporten beskriver). Tilstandsrapporten beskriver avvik - svakere enn hva bilens alder og kilometerstand tilsier - eller bedre enn hva bilens alder og kilometertilstand tilsier. Vilkårene for biler kjøpt fra en merkeforhandler følger Forbrukerkjøpsloven (5 års reklamasjonsrett) og er et obligatorisk dokument for alle brukte biler solgt av medlemmer av Norges Bilbransjeforbund.
|