Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Cayenne er modellen som har gjort Porsche til en volumprodusent, og ikke bare en nisjeprodusent av sportsbiler. Man er derfor forsiktig med å gjøre dramatiske endringer på utseendet når en ny generasjon nå skal lanseres. Likevel er det liten tvil om at nykommeren har et mer dynamisk, og samtidig snillere uttrykk enn dagens modell. Den viktigste oppgaven har vært å redusere forbruket mest mulig. Det er oppnådd gjennom en vektreduksjon på ca 180 kg og nye, mer effektive drivlinjer. Ikke minst lansering av den første Cayenne med hybrid drivlinje. Her skryter man av ytelser i V8-klassen med et forbruk som ligger under V6-klassen. SE: Søstermodellen - VW Touareg Kraftige kutt I snitt er forbruket fra første til andre generasjon Cayenne ifølge Porsche redusert med 23 prosent. Oppskriften heter ”Porsche Intelligent Performance” – som gir mer effekt på mindre drivstoff, økt effektivitet og reduserte CO2-utslipp. Et viktig hjelpemiddel i denne prosessen er en ny Tiptronic S 8-trinns automatgirkasse med auto stopp/start. Dessuten har man redusert vekten i alle komponenter hvor dette har vært mulig, ikke minst i systemet for firehjulsdrift. Ikke bare har dette sørget for lavere forbruk, men også for bedre kjøregenskaper og høyere temperament. Mer rom, mer dynamikk En akselavstand som er strukket med 40 mm sørger for bedre innvendig plass. Totalt er nye Cayenne 48 mm lengre enn forgjengeren. Likevel skal den føles mer kompakt og dynamisk på veien. Du skal få flere detaljer når vi har kjørt den. Best synlig i interiøret er en senterkonsoll som omkranser girspaken og som gradvis løfter seg forover mot dashbordet. Baksetet kan skyves inntil 160 mm, og bakseteryggen justeres i tre forskjellige vinkler. Effektivisering Basismodellen heter bare Cayenne og er utstyrt med en 3,6-liters V6 bensinmotor. Den byr på 300 hk, 10 mer enn forgjengeren, men kan likevel skryte av et forbruk som er redusert med 20 prosent, til 0,99 liter på mila. Cayenne Diesel har en V6 med 240 hk og 550 Nm. Selv om ytelsene er de samme som tidligere, er snittforbruket redusert fra 0,93 til 0,74 liter på mila. For Norge produseres en spesialutgave av dieselmotoren med 211 hk, og denne reduserer innstegprisen med drøye 50.000 kroner fra dagens Cayenne. De som vil ha mest mulig krefter, velger Cayenne S eller Cayenne Turbo – begge med V8-maskineri. Førstnevnte byr på 400 hk (+15) og et snittforbruk på 1,05 l/mil (-23 %). Cayenne Turbo har de samme 500 hk som tidligere, men også her er forbruket redusert med 23 % til 1,15 l/mil. Hybrid Cayenne S Hybrid er det nye alternativet for ”den miljøbevisste”. Den kombinerer en 3-liters kompressormotor med en el-motor. Til sammen gir dette 380 hk (333 + 47) og et maks dreiemoment på hele 580 Nm allerede ved 1000 omdreininger. Den kan skryte av et forbruk på 0,82 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 193 g/km. Ifølge egne utsagn er dette den Porsche gjennom tidene som har forurenset minst. De to motorene er koblet sammen via en clutch som styres av en Hybrid Manager. Dermed kan de drive bilen hver for seg, eller sammen. I urbane strøk kan man kjøre helt utslippsfritt og nærmest lydløst med el-motoren i hastigheter på inntil 60 km/t. Under kraftig akselerasjon trer el-motoren inn for å gi ekstra effekt. Bensinmotoren kan slås helt av i hastigheter på inntil 156 km/t, når det ikke er behov for den. I denne såkalte ”seilemodusen”, når man cruiser uten motorkraft, ruller bilen lettere når motoren kobles fra. Nye Cayenne er leveringsklar fra mai. SAMMENLIGN: PRISER OG DATA FOR UTGÅENDE MODELL
SE VIDEO PÅ YOUTUBE:
|