Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mercedes under lakenet Vi skylder dere faktisk et av høydepunktene fra Detroit-utstillingen halvannen måned bakover: Mercedes spennende Rising Car Sculpture. |
||||||||||||||||
Jeg kom på det da jeg møtte den nye F800 på disse sidene for noen dager siden. For Mercedes hadde jo faktisk gitt oss teaseren til denne konseptbilen for mange uker siden, i form av en helt ny og glup gimmick. Glup på den måten at den samlet masse interesse – og ingen var vel egentlig enige om hva det var. De hadde laget en utrolig skulptur som på magisk vis ble omsluttet av et magisk teppe. Stramt nok til at man tydelig kunne se masse detaljer, men allikevel diffust nok til at det var umulig å si hva som egentlig var under. Fronten hadde ikke så lite av AMGs SLS over seg. Fra siden var det åpenbart svært prominente hjulbuer, samtidig som den øvre avdelingen var en stor coupé på CLS-maner. Mercedes vet hvordan de fyller gulvet, her gjentok forestillingene seg, fra en stålblank flate reiste denne skulpturen seg – akkurat som om en bil ble skapt av flytende sølv. Og dette magiske lakenet sluttet seg rundt alle de sensuelle kurvene, samtidig som det kamuflerte andre detaljer. Gordon Wagoner, den forholdsvis nye designsjefen hos Mercedes-Benz, hadde en klar tendens til å kalle dette et stykke kunst. Eller for å ta den helt ut: ”Mercedes-Benz-designere overfører sine kunstneriske inspirasjoner til den moderne oppfatningen av Mercedes-Benz bildesign – der de kombinerer dramatiske detaljer med harmoni, stil og følelser. Mercedes-Benz design er klar, avslappet og konsistent, men allikevel full av følelser og med masse sensualitet. Mercedes-Benz er vel det varemerket som er best egnet til å presentere bildesign som en kunstform på en autentisk måte”. Så vet vi det. Det som egentlig var litt spennende med denne modellen, var at egentlig er det slik designerne kan hente opp en form på dataskjermen sin nå. Ved å leke med harde punkter og grider, kan man hente frem slike organiske former som vokser seg inn i en helhet som dette. Fascinerende å se på. Også litt fascinerende å spekulere på hvorfor. Årsak én var selvfølgelig å få folk til å stimle på Detroit-utstillingen. Årsak to, og det ser vi klart etter at F800 er presentert, er at de ønsket å gi oss en forhåndsteaser på denne teaseren. For det er åpenbart hva F800 er, en forsmak på den neste CLS – kanskje ikke med akkurat den dørløsningen (se imidlertid ikke bort fra at Meriva-løsningen kommer til å spre seg fort). Men hele F800 profilen er ganske åpenbart Mercedes’ innsats for fortsatt å ligge i forkant når det gjelder å utvikle fire-dørs coupéer. Det var de som oppdaget denne nisjen, og det er helt opplagt at de skal søren ikke miste forspranget. Kanskje vi også skulle presisere at med en lengde på 475 cm og en akselavstand på 292, begynner vi å nærme oss S-Klasse territorium, aksjelavstanden er lenger, men bilen er allikevel kortere enn dagens CLS. Den har innvendig plass herfra til evigheten – at B-søylen er fjernet hjelper selvfølgelig akkurat den oppskriften. Av elektroniske nyheter som er verd å nevne fordi vi nok kan vente dem i produksjonsbiler om ikke så lenge, er for det første et navigasjonssystem som gir deg ”range-on-map”. Det vil si at i el-modus får du angitt i alle retninger rekkevidden. Er det bakkete den ene retningen, angis rekkevidden som kortere, enn ut til høyre der det bare er nedoverbakke, eller til venstre der det er motorvei og der historikken vet at du kjører fortere. Men nyttigere, eller i hvert fall mer spennende er en utvikling av den automatiske parkeringshjelpen og aktiv krus-kontroll. I kø, ved hastigheter under 40 km/t, skal du ikke lenger behøve å bruke rattet selv heller. Da skal bilen din automatisk kunne følge bilen foran både med hensyn til aks og brems, og med hensyn til retning. Et lydsignal forteller deg når du må droppe bridge-spillet en kort stund. Tror du ikke det kommer? Du trodde ikke på ABS heller, da? Hva jeg derimot ikke helt forstår poenget med er at du får et bilde av din egen hånd på touch-pad’en, rett i synsfeltet på frontruta, der vanligvis hastigheten blir projisert. Det skal visstnok være så mange mulige kommandofunksjoner på paden nå at du må se for å vite hva du gjør. Og for at du skal slippe å fjerne blikket fra veien, får du bildet rett i øyet. Men er det noen som husker den gangen bilens betjening var intuitiv og bryterne formet etter den funksjonen de kommanderte? Romantisk retro? Jeg har imidlertid ikke møtt en eneste god pianist eller organist som MÅ se ned for å trylle frem den mest vidunderlige musikk. Fremtidens bilist har åpenbart verken samme ambisjoner eller de samme talenter. Men at F800 vil bli stjernen i Genève, kan det ikke være tvil om. Jeg håper bare de tar med seg Rising Car også, så kan vi virkelig studere likhetene. SE VIDEO PÅ YOUTUBE:
|