Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW går elektrisk På Genève-utstillingen lanserer Volkswagen sin nye Touareg med hybrid drivlinje. Konsernet har nå staket opp en konkret kurs for en renere fremtid. |
||||||||||||||||
Selv om en hybrid Touareg ikke har de store påvirkninger på miljøet, har VW-gruppen nå lansert en plan for renere fremtidsbiler. I 2011 kommer en testflåte med 500 elektriske Golfer. To år senere kommer hybridutgaver av både Golf og Jetta – dermed følger de i fotsporene til Toyota som i årene fremover har lovet hybridutgaver av samtlige modeller. - Volkswagen tar E-mobilitet til masseproduksjon i 2011. Etter en testflåte på 500 elektriske Golfer, følger en hybrid Jetta for det amerikanske markedet i 2012. I 2013 lanserer vi den elektriske E-UP, sier styreformann Dr. Martin Winterkorn, og fortsetter: - Målet er å være markedsleder innen E-mobilitet i 2018. Da har vi som mål at elbiler skal utgjøre tre prosent av det samlede volumet vårt. Masseproduksjon Hybridteknologien skal implementeres i volummodeller i samtlige av konsernets merker, og man vil i nærmeste fremtid foreta grundige markedsundersøkelser i strategiske markeder i Europa, Nord-Amerika og Kina. - Samtidig som vi utvikler teknologi for hybrid- og el-drift, jobber vi ufortrødent videre med å effektivisere våre forbrenningsmotorer. Så i overskuelig fremtid vil biler med forbrenningsmotor og med elmotor leve side om side, sier Dr. Karl-Thomas Neumann som er ansvarlig for utvikling av elektriske drivlinjer i VW-gruppen. Første elbil blir altså E-UP i 2013, og denne vil kort tid senere bli fulgt av en E-Golf og en E-Jetta. Flere modeller vil deretter følge. Andre milepæler er lansering av Jetta Hybrid i august 2012, Passast Hybrid i august 2013 og Golf Hybrid to måneder senere. Med denne planen vil VW bli ledende med hensyn til lave CO2-utslipp fra sin flåte.
|