Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Krav om sertifisering av AC-arbeid En EU-forordning vil trolig stille krav til at alle som i fremtiden skal arbeide med klimaanlegg på biler, må sertifiseres. Det vil i så fall gjelde de aller fleste ansatte på norske bilverksteder. |
||||||||||||||||
ABL, Bilimportørenes Landsforening og Bilbransjeforbundet har samarbeidet om hvordan de skal tolke regelverket fra EU, og Klima- og forurensingsdirektoratets (tidligere SFT) engasjement i saken.
- Alle tre bransjeorganisasjonene er positive til at det kommer krav til at vi må ha tilstrekkelig kompetanse til å håndtere dette på forsvarlig vis, sier daglig leder Arild Hansen i ABL.
Omfattende I sitt høringssvar til Klima- og forurensingsdirektoratet skriver Bilbransjeforbundet at de antar
"at mellom 15.000 og 16.000 ansatte i bilbransjen har arbeidsoppgaver tilknyttet klimaanlegg. Dette omfatter alt fra demonering/fjerning i forbindelse med bilskadereparasjoner, feilsøk, lekkasjesøk, reparasjon, samt ordinær service i bilverksteder".
I tillegg kommer alle de som arbeider med skrotning av biler. - Sistnevnte gruppe kommer til å bli viktigere og viktigere. Det store flertall av biler som vil skrotes i årene fremover har klimaanlegg, sier Hansen.
Overgangsordninger
Fagsjef for HMS i Bilbransjeforbundet, Ingrid Engesæt (bildet over), sier at det fortsatt er en rekke ubesvarte spørsmål rundt hvordan man skal få på plass og implementere et sertifiseringskrav til bilbransjens ansatte.
- Det er rimelig å anta at mange av dem som allerede har vært gjennom et eller annet form for kurs, vil kunne få sertifisering, sier Engesæt.
Hun regner med at det formelle kravet vil komme allerede inneværende år.
- Slik vi har forstått dette så langt, vil en sertifisering i utgangspunktet gjelde for fem år om gangen, sier Engesæt.
|