img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Bildebrev: Dette virker lovende
En kjapp rundgang, dagen før åpningen, avslører at dette kommer til å bli enda en Genève-utstilling som blir verd å huske.

Nå er kanskje ikke jeg blasert nok, for bare vift med en bilutstilling under nesen min, og neseborene vibrerer som på en gammel sirkushest. Det er noen som påstår at bilutstillinger, det er vernekosten jeg spiser til frokost.

Men dette blir en bra utstilling. Ikke minst fordi det er så mye mer å se på.

Mange av de store standene er blitt mindre, eller helt borte. Til gjengjeld er det blitt flere små. Kanskje ikke bilfabrikker, men flere små, uavhengige operatører.

Karosserimakere, ombyggere, folk som forsøker seg med små serier, drømmere som har skrapt sammen til en standplass, underleverandører som vil vise i konkret produkt hva de kan by på.

Og så alle de små produsentene, selvfølgelig, som på tross av større og større konsentrasjoner i den tunge delen av bransjen, sørger for å betjene de 3 prosent av kundene som ikke vil ha det de andre har.

Du vil finne noen av disse eksemplene i bildene som følger med denne historien. Snapshots het det i gamle dager. Ikke noe er vel mer snapshots enn disse som er rasket med på en hektisk rundtur dagen før den første offisielle pressedagen. Sannsynligvis vil det komme en historie til hvert eneste av disse bildene i dagene fremover.

Men noe kan vi slå fast allerede nå. For eksempel at på tross av hva mange trodde, har Saab en stand her. En stor stand, der de ikke bare har med seg det aller nyeste, men også noe av det eldste. Det tyder bra – røttene var vel noe GM omhyggelig klarte å glemme i den tiden de mishandlet Saab.

Paradoksalt nok feires den ferske skilsmissen mellom Saab og GM med at Saab-standen nå ligger helt inntil Opel – tidligere har det vært ganske mange andre stands mellom de to.

Hvorfor er ikke vanskelig å forstå – inntil for noen dager siden var Saab fremdeles Opels ansvar, og dersom Saab skulle velges bort fra Genève, kunne Opel fylle den store flaten isteden. Nå er de her begge.

En annen interessant oppdagelse er at selv om de fleste utstillerne ikke akkurat gjorde det enkelt for oss førpremiere-inntrengere å se ting, gjorde Skoda det umulig. De hadde gjerdet inn sitt område i et svært svart teppe.

Er det faceliftene de beskytter så omhyggelig, eller dukker det opp noe overraskende og fantastisk derfra? Antakelig får vi svaret på det litt senere i kveld, VW-gruppen skal bespise og bedrikke de sultne og tørste hordene som i morgen skal henge et pressekort rundt halsen og fortelle hverandre hvor lite nytt det er i Genève i år.

Det er en VW-gruppe-forestilling som overgår det meste av dampveivalsing her i Genève, og det er alltid interessant å observere hvem Ferdinand Piëch har ved sine sider i år. Det kan alltid gi et signal om hvem som er nestemann opp eller ned i dette som skal bli verdens største bilprodusent.

Men dette er politkk, og er over igjen i morgen. Da skal jeg boltre meg i nydelige overflater, spennende motorer, høre om ”grønne” løsninger som er rett rundt hjørnet, mens det jeg egentlig ser etter, er den neste som byr på mer enn 8.000 omdreininger.

Ivrige designere skal få forklare meg hva de egentlig mente akkurat der, mens jeg også må lytte høflig til snakk om markedsandeler og segmenter før jeg igjen kan fordype meg i en, ikke bare aktiv, men veldig aktiv bakaksel.

Regn med ganske mange Genève-innslag på disse sidene i dagene som kommer. Se ikke bort fra at noen av dem blir ganske entusiastiske også.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer