Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Brynildsen fra snø til grus Kontrastene fra VM-åpningen på snø og is i Sverige er store når Eyvind Brynildsen (22) fra KNA Varna stiller til start i Rally Mexico med sin Skoda Fabia S2000 denne helgen. |
||||||||||||||||
Sammen med kartleser Cato Menkerud skal Brynildsen jakte nye viktige VM-poeng i årets andre runde. De endte på en 5. plass i Rally Sweden, og målet er helt klart å komme høyere opp i den nye VM-klassen denne gangen. - Vi hadde litt småtrøbbel på første dag i Sverige, med blant annet en avkjøring og punktering, men det er glemt. Nå er det nye muligheter, og målet er alltid å vinne selv om jeg ikke vil si at vi skal gjøre det her i Mexico. Vi vant forrige gang vi kjørte VM-runde på grus, i Wales i fjor, så vi vet at vi kan vinne igjen, sier Eyvind Brynildsen. KNA-føreren deltar i årets VM for S2000-biler, et nytt mesterskap denne sesongen. Med en Skoda Fabia S2000 og med rutinerte Cato Menkerud i kartleserstolen, er det VM-medalje som er målet. - Mexico blir en utfordring for oss. Jeg har ikke kjørt her tidligere, men Cato har deltatt sammen med Henning Solberg så han bringer viktig erfaring inn i bilen. Det er til dels røffe veier her, høy temperatur, støv og ikke minst er vi svært høyt oppe i fjellene på enkelte etapper, kan Brynildsen fortelle. Han har vært på plass i Guanajuato-regionen og vertsbyen León siden lørdag, for å akklimatisere seg både i forhold til klima og tidsforskjellen på sju timer fra Norge. Super 2000 er en voksende klasse for firehjulsdrevne rallybiler med toliters motorer uten turbo. Klassen har VM-status for første gang i år, under betegnelsen S-WRC. I tillegg til Sverige og Mexico, skal Brynildsen og Menkerud kjøre i Jordan, Portugal, Tyskland, Frankrike og Storbritannia. Nordmennene kjører for det belgiske teamet, Rene Georges Rally Sport. Bilen Brynildsen og Menkerud kjører er en Skoda Fabia S2000. Den har en firesylindret, 16-ventilers motor som yter 270 hk og har et dreimoment på 245 Nm. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse fra anerkjente X-trac i bilen. Fra neste år vil det være S2000 som blir basis for det som blir toppklassen i rally, WRC. Da vil bilene ha en 1600 ccm turbo-motorer, men ellers være like med dagens S2000. Rally Mexico er nesten så langt fra forrige VM-runde i Sverige som man kan komme. Fra snø, is og kuldegrader i Värmland, beveger man seg til grus og stein i varme Mexico. Løpet er også det høyeste i årets VM-serie. Høyeste punkt i løypa er på 2 737 meter over havet, noe som gjør sitt til at innstillingen av motorene er en ekstra utfordring i den tynne lufta. Det er fredagens etappe, Ortega, som ligger så høyt. Løpet har sin base i León, der det også skal kjøres to korte gateetapper i sentrum. I Leon, som har om lag 1,2 millioner innbyggere, er også løpets serviceplass. Løpets fartsetapper starter fredag morgen lokal tid, og totalt skal det kjøres 22 etapper på til sammen 354,6 km. Stort sett er det hard grus og et raskt underlag på veiene, men det er også røffe forhold mange steder med både stein og ikke minst små bekker som renner over veiene. Blant Brynildsens største utfordrere i Mexico er Nasser Al-Attiyah fra Qatar, som i januar endte på en 2. plass i Dakar Rally og som var verdensmester i rally i gruppe N i 2006. Han kjører i likhet med Brynildsen en Skoda Fabia S2000 for Rene Georges Rally Sport, og gjør sin debut i S-WRC. Tidligere juniorverdensmester Martin Prokop fra Tsjekkia og spanske Xavier Pons er andre vinnerkandidater. (Kilde: Pressemelding)
|