img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Lotus viser hybriden
Jeg lurer på om det var dette Toyota mente da de debuterte hybrid-konseptet. Nå viser Lotus sin Hybrid, den heter 414E Hybrid. 414 står for det samlede hestekraft-tallet ekvipasjen byr på!

Fra Frankfurt i fjor kunne vi vise den nye 3-sylindrede forbrenningsmotoren som Lotus hadde konstruert.

LES MER I: Ferrari og hybrid hos Lotus

Den ble vist i forbindelse med en generator/el-motor enhet og var ment som en range extender. Altså laderen for en elbil, når det ikke fantes mer el, og du ikke hadde noen vegg å plugge inn i.

Hørtes ut som fornuft i samme retning som for eksempel Opels Ampera.

I dette tilfelle er det åpenbart at sunn fornuft heller kan oversettes med ganske mye moro. 

Hybridbilen var en noe modifisert Evora, i en særdeles karakteristisk kobber-farge. Og hvorfor det betalende publikum ikke fikk ta del i dette, er en gåte. Men da dørene åpnet etter de to pressedagene, var det hele borte. Fjernet. Vekk.

Og egentlig et av utstillingens høydepunkt.

Bilen var grei. To el-motorer, hver på 207 hk, drev hvert sitt bakhjul. Motorene var forbundet gjennom en forholdsvis felles transmisjon, felles på den måte at den bød på en dreiemoment-vektoring, eller kall det gjerne en stabilitetskontroll.

Motorene ble forsynt vi Li-ion batterier som vil holde til rundt 50 km rekkevidde. ”Mer enn nok for den daglige kjøringen” sier Lotus, som plutselig snakker om Evora som om den skulle vært en vanlig til-kontoret-bil. 

LES OGSÅ: Lotus Eagle ble Evora

Når det blir behov for flere kilometer – og de få av oss som har kjørt Evora vet at det blir det fort, og ikke nødvendigvis for å kjøre noen konkrete oppdrag, dette er en bil man bare kjører av gårde i, av ren nytelse – slår den tresylindrede 1,2-liters motoren inn.

Den gir snaue 50 hester ved meget økonomiske 3.500 omdreininger, og lader batteripakken når det er behov for det.

Denne enheten er så kompakt at ikke bare finner den enkelt plass i denne sportsbilen, men vi finner den også i den serien av små Protoner som Italdesign har designet for sin Malaysiske oppdragsgiver (og Lotus-eier).

Og som vi har fortalt tidligere, skal den også bli en del av Jaguars fremtidige Green Limo.

LES MER I: Grønn Limo

Lotus sier at det skal ikke ta mye over 4 sekunder før denne er oppe i 100 km/t og med forbrenningsmotoren burde den kunne få en rekkevidde på nesten 500 km.

Lotus har også bygget inn noen helt spesielle finesser i denne bilen. For eksempel virker gir-manualene bak rattet, men ikke for å skifte gir, for det gjør du ikke på en elbil.

Ved å bevege disse girskifteplatene, kan du for eksempel legge inn en modus som gir deg inntrykk av at bilen skifter ned gjennom alle girene når du bremser skikkelig. Da er det ikke bare bevegelsen i bilen du merker, men også låten. Fra de lydløse elektromotorene.

Men om bord her finner du også en HALOsonic lydgenerator. Velg deg V6 eller V 12 eller skap di egen signatur-låt ved hjelp av synthen, og lyden når både de rundt deg, og deg inne i bilen, med frapperende kvalitet.

Ved hjelp av ”gir”-manualene kan du også velge karakteristikker for bilen, med hensyn til demping, eller gass/styre-respons, så dersom det er det du ønsker, har du mer enn nok å gjøre bak rattet i denne fremtidsbilen også.

Designavdelingen hos Lotus har også hatt litt input her, i tillegg til å velge den spesielle eksteriørfargen.

Bilen er utstyrt med et helt nytt glasstak som glir sømløst inn i den originale designen, men som samtidig er med på å stille alle de hybride spesialitetene til vår visuelle disposisjon.

Med andre ord, du kan se det hele bak der – og selv om det ikke er like spennende som en Ferrari-motor, er det ganske morsomt å se den kompakte konstruksjonen.

Men problemet, som sagt, er at det får altså ikke publikum se, og Lord knows hvor mange som la merke til dette lille fremtidsglimtet under de to pressedagene.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer