Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For første gang har en Volvo-modell kommet under 100 g/km i CO2-utslipp. En av detaljene som bidrar til å senke forbruket, er et start/stopp-system som fungerer ved utetemperaturer mellom null og 30 varmegrader. Det betyr altså at det ikke har noen effekt når det er kuldegrader. Start/stopp-systemet kan dessuten kobles ut med en knapp på midtkonsollen. Hva slags bil er dette? Volvo C30 er bygget på samme lest som S40/V50, og er egentlig identisk med sitt opphav fra fronten og til og med forsetet. Det er bakparten som egentlig ”gjør” hele bilen på godt og vondt. Plussiden utgjøres av meget karakteristisk design med profilerte baklykter og kombinert bakvindu og bakluke. Minussiden er at bakluken er meget trang, samt at bagasjerommet er for snaut til at C30 fungerer som familiebil for fire personer. Dessuten står det tungvinte bagasjeromdekselet til stryk. Det er upraktisk og lite elegant at dekselet har åtte festepunkter, hvorav de to bakerste er strikker som hektes inn på kroker. Hvordan er den? Førermiljøet og interiøret er vi etter hvert blitt så kjent med at vi vil kalle det Volvo-tradisjonelt, med den karakteristiske tynne midtkonsollen i «Bang&Olufsen-design». Det er minimalistisk, men ikke fullkomment funksjonelt. Mange av knappene på midtkonsollen er lovlig små, og dessuten byr ikke førerplassen på optimal sittestilling. Det mangler noe på sidestøtten for høyrebenet samtidig som venstrefoten må klare seg med en puslete fothviler. Det er ukomplisert å komme seg inn og ut av baksetet, men hvis to velvoksne sitter bak trives de nok uansett best over kortere avstander. Motoren og transmisjonen har fått et oppsett som skal spare drivstoff, det vil blant annet si at femtegearet er lagt høyt i utveksling for å gå så gjerrig som mulig ved landeveiskjøring. Det innebærer at du må sjalte ned for å øke turtallet hvis du vil ha skikkelig fraspark i akselerasjonen i området mellom 70 og 100 km/t. Et resultat av modifiseringene er også dårligere motorkjøling, og derfor er tillatt tilhengervekt lavere enn ellers, her er den 650 kg. Da vi kjørte Volvo C30 med 1,6-liters dieselmotor i test mot Mini Cooper D så tidlig som sommeren 2007, skrev vi: Volvoen har en fin balanse mellom sportslige kjøreegenskaper og komfort. Styringen er presis og behagelig, men ikke spesielt kontant. Bør jeg kjøpe en? Hvis du er på jakt etter en snerten bil med en særpreget design og lavt forbruk, er Volvo C30 DRIVe et trygt alternativ, bokstavelig talt, for C30 har oppnådd fem stjerner i EuroNCAP-kollisjonstesten, og scorer også bra på barnesikkerhet. Det finnes små biler som gir mer rendyrket kjøreopplevelse, for eksempel Mini Cooper, men C30 gir langt bedre komfortopplevelse. Dessuten har den et baksete som kan benyttes i praksis, ikke bare som ekstra bagasjeplass.
Konkurrenter: VW Scirocco, Mini Cooper D, Alfa Romeo Mito.
|