img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Ruf med egen åtter
Jeg tror Ruf hadde flest hester per kvadratmeter. På en minimal trekant hadde han tre Ruf-Porscher pluss en ny åttesylindret motor.

Hva sier du til en el-bil, Ruf Greenster med 367 hk, en Ruf RT 12 s med 685 hk, en Ruf RGT-8 med 550 hester, pluss en ren RGT-8 motor?

Til sammen mer enn 2100 hk på ca. 30 kvadratmeter. Selv ikke Bugatti med 3 x 1000 hk klarte noe i nærheten, deres stand var fem ganger så stor – minst.

Ruf er nå en selvstendig bilfabrikk med egen VIN-nummer serie. Så får det ikke hjelpe om han helt åpenbart bruker Porscher for å nå målene sine.

Det overrasker kanskje ikke at du ikke finner antydning til et Porsche-merke på disse bilene, Stuttgart er meget lite tolerant overfor folk som utporscher dem så overlegent.

Greenster er et eksempel på det. En ren el-bil der Ruf har fått hjelp av Siemens til drivlinjen. 367 hester byr den på, og med full batteripakke veier den fremdeles bare 1650 kg, så jeg tror på 5 sekunder til 100. 250 km/t er også sikkert oppnåelig uten særlig anstrengelse.

Ved vanlig kjøring har bilen en rekkevidde på 250 km, og det koster deg ikke mange kilo i tillegg dersom du ønsker å bygge ut batteripakken med 25 prosent ekstra kapasitet. Da er søndagsutflukten sikret.

Greenster er bygget som en åpen modell med bred Targa-bøyle og soft bakrute som også kan fjernes. I denne formen akter han å sette i gang en kort serie i år.

Og hvis noen tror at dette er en gimmick fra denne superbilspesialisten, vil Alois Ruf ta deg i hånden og dra deg med bak verkstedet i idylliske Pfaffenhausen og vise deg sitt eget hydroelektriske anlegg. Der produserer han hvert år 35 millioner kWh elektrisk energi.

Dersom det ikke hadde gått til verkstedet hans, hadde dette vært nok til å sende 3.500 Greenster på en jorden-rundt tur.

Den neste bilen vi besøkte var Rt 12 S – og en kort stund lurte vi på om mannen var blitt helt gal og hadde forsøkt å stappe 12 sylindre inn i bilen.

Det viste seg heldigvis å være en videreutvikling av biturbo bokseren, som nå er på 685 hester og med et dreiemoment på 880 Nm.

Bøttevis av ytelse her også, 350 km/t og 9,8 sekunder – til 200 km/t! Solid utslipp også, 310 g/km – men biler som dette pleier ikke akkurat å være de som eter opp flest kilometer i løpet av året.

Sekstrinns med vanlig spak i gulvet, enten du vil eller ei, men derimot kan du velge mellom bak- og allhjuls-drift, og du kan legge på en frontakselløfter (pluss 50 mm) hvis du har en bratt garasjerampe.

Et par diskrete detaljer er endret på utsiden, spesielt er fronten Rufisert. Innvendig får du blant annet en helt spesiell veltebøyle integrert i det ganske sjåfør-orienterte interiøret.

Grunnen til at jeg trodde Rt 12 S hadde en 12’er, er at den siste bilen her i dag het RGT-8, og det var nettopp det den hadde – en åtter.

En V-åtter for sikkerhets skyld. Spør ikke meg hvordan han har fått det til – men sannsynligvis er hele den bakre avdelingen modifisert på noe som en gang var en 997 II for å få plass til denne motoren.

Og ”denne” motoren er en flunkende ny konstruksjon. Rufs egen flat crank, lettvekts (under 200 kg), tørrsump 4,5-liters motor, med, altså, 550 hk.

Fire overliggende kammer med fire ventiler i hver sylinder, avansert motorstyring og foreløpig ingen utslipps/forbruks-info. Ei heller er det noen prestasjonsverdier ennå, Genève var til de grader debut så bilen har nesten ikke vært prøvekjørt ennå.

Det var en nydelig motor å se på, de hadde stilt ut en på en pidestall som om den var en skulptur. Noe den selvfølgelig er.

For mannen bak konstruksjonen har gått i en skole der det visuelle var (nesten) like viktig som ytelsen.

Reinhard Könneker heter motorkonstruktøren. Han jobbet lenge ved siden av en av Porsches legendariske motorskapere, Hans Mezger, og har senere praktisert både på innsiden av Formel 1, gruppe C og DTM. Og de siste årene altså som Rufs egen motorkonstruktør.

I løpet av neste år skal motoren være klar, med alle sertifikater i orden, og da kan du stille deg i RGT-8-køen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer