Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva er dette? Det var høsten 2009 at tredje generasjon Prius kom på det norske markedet. Toyota har vært en pådriver for hybridbiler siden første den første Prius debuterte i 1997, den gang basert på en Corolla sedan. De første Prius-modellene kom til Norge i 2000. Men selv om noen ihuga entusiaster sikret seg et tidlig eksemplar, var det først da andre generasjon Prius kom i 2004 at interessen for den spesielle bilen begynte å spre seg. Godt hjulpet av gunstige avgifter, takket være lavt CO2-utslipp, økte Prius-salget til 979 i 2007, videre til 1467 i 2008 og til 1620 i det vanskelige bilåret 2009 (Kilde: Toyota Norge). For inneværende år har Toyota Norge et salgsmål på 2500 Prius, og med over 600 registrerte biler (Ref.: OFV) i årets to første måneder, virker tallet nesten beskjedent. Det er kun Avensis som er registrert i høyere antall enn Prius blant Toyota-modellene i denne perioden. Hvordan er den? Som sagt er Toyota en pioner på hybridfronten, selv om flere konkurrenter de senere årene har fulgt i samme fotspor, mer eller mindre helhjertet. Det er dermed lite som er overlatt til tilfeldighetene i tredje generasjon Prius. Bilen har stort sett de samme egenskaper som du finner hos konkurrenter med tradisjonelle drivlinjer i klassen, både med hensyn til kjøreegenskaper, komfort og plassutnyttelse. Vi kjørte Prius på noen snørike dager, og fikk oppleve at fremkommeligheten på vinterføre er svært god. Det skyldes ikke minst et lavt tyngdepunkt forårsaket av tunge batterier som forsyner elmotorene med strøm. Og apropos strøm – du kan kjøre helt utslippsfritt over strekninger på inntil to kilometer. Forutsetningen er at du holder deg under 45 km/t, og at du velger EV-innstillingen på dashbordet. Ellers kan du velge mellom to andre innstillinger – ECO som holder forbruket på et lavest mulig nivå, samt POWER som henter ut maksimalt med krefter fra både bensin- og elmotor. Til sammen har du 136 hk til rådighet, noe de fleste vil oppfatte som tilstrekkelig. Når du trykker på startknappen er Prius gjerne lydløs, siden bensinmotoren ikke tenner før du setter bilen i bevegelse. Dette byr på en overraskelse for nybegynnere når de setter seg bak rattet i en Prius. Og når vi først snakker om å sitte bak rattet – vi kunne ønsket oss bedre justeringsmuligheter. Riktignok kan rattet justeres i fire retninger, men lengste uttrekk er fortsatt så langt unna at vi gjerne skulle hatt noen centimeter til å gå på. Setene er ikke de beste vi har sittet i. Sitteputen er meget kort og sidestøtten svært begrenset. Mye hard plast i interiøret gir også bilen et billig preg, selv om vår bil hadde høyeste utstyrsnivå. Et problem, spesielt ved rygging, er den delte bakruta. Øverste del er klar og utstyrt med både spyler og vindusvisker, men nedre del er sotfarget og mangler slike hjelpemidler. Selv om vår bil var utstyrt med ryggekamera, kreves det tid å venne seg til å stole slikt utstyr. Selv om Prius har mye avansert teknologi, er den enkel å kjøre. Via en hendel på midtkonsollen velger du D for å starte kjøringen, R for å rygge eller P når du skal parkere etter endt reise. Bilen har også en smart B-funksjon som sørger for motorbrems ned bratte bakker – en fin erstatning for at bilen ikke kan låses i et lavt gir. Blant utstyret på vår bil var blant annet Adaptiv Radar Cruise Control. Denne reagerte spontant på hindringer foran oss på veien, men med litt for brå bevegelser så det gikk utover komforten. Bilen har også solcellepanel på taket, som gjør at man kan fjernstarte klimaanlegg før avreise på en varme sommerdag, noe vi dessverre ikke fikk oppleve i vinterkalde februar. Bør jeg kjøpe en? De første som kjørte rundt i Prius, måtte tåle å bli lagt merke til. I dag velger nok mange denne bilen nettopp for å bli lagt merke til, og for å fremstå som miljøbevisst. Toyota har et godt renommé for å lage pålitelige og slitesterke biler. Det gir også grunnlag for en høy annenhåndsverdi. Prius har de samme egenskaper som mange av sine konkurrenter, og du får en velutstyrt bil med fornuftig forbruk til en overkommelig pris. Men forvent ikke å spare tusenvis av kroner på driftsbudsjettet sammenlignet med en mer ordinær bil for bensin eller diesel.
Konkurrenter: Honda Insight, Toyota Auris HSD (kommer i april), VW Golf BlueMotion
|