img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Litt renere samvittighet
NETTKJØRT: Selv om du ikke samstemmer med Toyota som mener man hadde eliminert svevestøv i store byer dersom alle kjørte Prius, tar du i alle fall litt mer hensyn til omgivelsene i en slik bil.

Hva er dette?

Det var høsten 2009 at tredje generasjon Prius kom på det norske markedet. Toyota har vært en pådriver for hybridbiler siden første den første Prius debuterte i 1997, den gang basert på en Corolla sedan.

De første Prius-modellene kom til Norge i 2000. Men selv om noen ihuga entusiaster sikret seg et tidlig eksemplar, var det først da andre generasjon Prius kom i 2004 at interessen for den spesielle bilen begynte å spre seg.

Godt hjulpet av gunstige avgifter, takket være lavt CO2-utslipp, økte Prius-salget til 979 i 2007, videre til 1467 i 2008 og til 1620 i det vanskelige bilåret 2009 (Kilde: Toyota Norge).

For inneværende år har Toyota Norge et salgsmål på 2500 Prius, og med over 600 registrerte biler (Ref.: OFV) i årets to første måneder, virker tallet nesten beskjedent. Det er kun Avensis som er registrert i høyere antall enn Prius blant Toyota-modellene i denne perioden.

Hvordan er den?

Som sagt er Toyota en pioner på hybridfronten, selv om flere konkurrenter de senere årene har fulgt i samme fotspor, mer eller mindre helhjertet. Det er dermed lite som er overlatt til tilfeldighetene i tredje generasjon Prius.

Bilen har stort sett de samme egenskaper som du finner hos konkurrenter med tradisjonelle drivlinjer i klassen, både med hensyn til kjøreegenskaper, komfort og plassutnyttelse.

Vi kjørte Prius på noen snørike dager, og fikk oppleve at fremkommeligheten på vinterføre er svært god. Det skyldes ikke minst et lavt tyngdepunkt forårsaket av tunge batterier som forsyner elmotorene med strøm.

Og apropos strøm – du kan kjøre helt utslippsfritt over strekninger på inntil to kilometer. Forutsetningen er at du holder deg under 45 km/t, og at du velger EV-innstillingen på dashbordet.

Ellers kan du velge mellom to andre innstillinger – ECO som holder forbruket på et lavest mulig nivå, samt POWER som henter ut maksimalt med krefter fra både bensin- og elmotor. Til sammen har du 136 hk til rådighet, noe de fleste vil oppfatte som tilstrekkelig.

Når du trykker på startknappen er Prius gjerne lydløs, siden bensinmotoren ikke tenner før du setter bilen i bevegelse. Dette byr på en overraskelse for nybegynnere når de setter seg bak rattet i en Prius.

Og når vi først snakker om å sitte bak rattet – vi kunne ønsket oss bedre justeringsmuligheter. Riktignok kan rattet justeres i fire retninger, men lengste uttrekk er fortsatt så langt unna at vi gjerne skulle hatt noen centimeter til å gå på.

Setene er ikke de beste vi har sittet i. Sitteputen er meget kort og sidestøtten svært begrenset. Mye hard plast i interiøret gir også bilen et billig preg, selv om vår bil hadde høyeste utstyrsnivå.

Et problem, spesielt ved rygging, er den delte bakruta. Øverste del er klar og utstyrt med både spyler og vindusvisker, men nedre del er sotfarget og mangler slike hjelpemidler. Selv om vår bil var utstyrt med ryggekamera, kreves det tid å venne seg til å stole slikt utstyr.

Selv om Prius har mye avansert teknologi, er den enkel å kjøre. Via en hendel på midtkonsollen velger du D for å starte kjøringen, R for å rygge eller P når du skal parkere etter endt reise.

Bilen har også en smart B-funksjon som sørger for motorbrems ned bratte bakker – en fin erstatning for at bilen ikke kan låses i et lavt gir.

Blant utstyret på vår bil var blant annet Adaptiv Radar Cruise Control. Denne reagerte spontant på hindringer foran oss på veien, men med litt for brå bevegelser så det gikk utover komforten.

Bilen har også solcellepanel på taket, som gjør at man kan fjernstarte klimaanlegg før avreise på en varme sommerdag, noe vi dessverre ikke fikk oppleve i vinterkalde februar.

Bør jeg kjøpe en?

De første som kjørte rundt i Prius, måtte tåle å bli lagt merke til. I dag velger nok mange denne bilen nettopp for å bli lagt merke til, og for å fremstå som miljøbevisst.

Toyota har et godt renommé for å lage pålitelige og slitesterke biler. Det gir også grunnlag for en høy annenhåndsverdi.

Prius har de samme egenskaper som mange av sine konkurrenter, og du får en velutstyrt bil med fornuftig forbruk til en overkommelig pris. Men forvent ikke å spare tusenvis av kroner på driftsbudsjettet sammenlignet med en mer ordinær bil for bensin eller diesel.

 

FAKTA Toyota Prius 1,8 Hybrid VVT-i Executive

Motor:

1,8-liters bensinmotor og elmotor

Effekt:

Bensinmotor: 73 kW (98 hk) v/5200, 142 Nm v/4000.
El-motor: 60 kW (82 hk), 207 Nm.
Maks. totaleffekt: 136 hk.

Mål:

446 x 175 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270 cm

Egenvekt m/fører:

1390 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,4 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk:

0,39 l/mil

CO2-utslipp:

89 g/km

Pris fra:

kr 263.800

Pris som prøvekjørt:

kr 343.500

Aktuell i Norge:

 

Konkurrenter: Honda Insight, Toyota Auris HSD (kommer i april), VW Golf BlueMotion


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer