Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dere som bruker BilNorge jevnlig er vel snart verdens største spesialister på Fornasari – bortsett fra de få heldige menneskene som faktisk eier en. For dette er et bilmerke vi alltid har viet stor oppmerksomhet siden de viste seg frem i Genève for snart 10 år siden. LES: Fjorårets omtale av Fornasari her BilNorge.no er som kjent glade i det som er litt vilt. Og dette er vilt. Et hjemmebygget 4x4 chassis med seriøse ørken-egenskaper, med Calloway-trimmede V8-motorer fra Chevrolet (hvilket vil si at det i praksis nesten ikke er noen grense oppover) og med hjemmebygde karosserier. I en av de siste presentasjonene vi hadde av disse bilene, hadde hele familien reist til Spania for å avduke sin siste der. Tender het den, og det maritime preget var meget fremtredende. Ekte trevarer rund baut og et skikkelig soldekk akter. Like før det tippet. Kolleger som har gått fort forbi denne standen har hatt en innvending om at mange av bilene deres har et klart Cayenne-preg. Det kan man i hvert fall ikke beskylde den aller ferskeste for. Vi så den som skalamodell på standen i fjor, men nå sto den der i full størrelse. Hva det vil si i centimeter aner jeg ikke, men den virket mer kompakt enn de andre. To dører og fem seter og 1600 kg med en motor som starter på 600 hk. Og et karosseri som er ren origami. Bare rette linjer og bratte vinkler. Ikke en kurve så langt øyet kan se. Men fremdeles eksekvert av to av mine favoritt-studenter. Feng Shuai og Clement Boutet er begge elever ved Strate-skolen i Paris, men moonlighter som Fornisari-designere – og får åpenbart vanvittig med frihet. Det er grunn til å tro at dere snart skal få vite mer om Fornasari. Nå har vi en avtale om å besøke dem i april og kjøre noen av disse bilene. ”Ikke den, og ikke den, og – nei forresten – den er også solgt nå” ble vi fortalt da vi så oss rundt på standen. ”Men i april har vi sikkert noe nytt på gårdsplassen igjen som dere kan kjøre”. Det kiler allerede i magen av ren, glad, lystig forventning. Jeg mener, mer enn 600 hester og mer enn 20 cm bakkeklaring – det blir en helt ny superbil-følelse.
|