Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Som den nye sedanen har også fjerde generasjon Touring fått en nedtonet design sammenlignet med forgjengeren. Likevel føler vi oss trygge på at kjøregleden er perfeksjonert ytterligere. BMW benytter den kjente oppskriften med et langt panser og korte overheng. De hevder også å ha klassens lengste akselavstand – et godt utgangspunkt for et rommelig interiør. Bagasjerommet har en kapasitet på 560 liter med baksetene på plass og inntil 1670 liter når disse legges ned. Baksetene er for øvrig tredelt i forholdet 40:20:40 og ryggen kan tiltes 11 grader. Ryggene kan felles ned ved hjelp av håndtak i bagasjerommet. 5-serie Touring har pneumatisk fjæring bak som standard, inkludert automatisk nivåregulering som tar hensyn til lastetyngden. Fra starten tilbys 5-serie Touring med to rekkeseksere for bensin samt en firesylindret og en sekssylindret dieselmotor. 520d har 184 hk og er utstyrt med Auto Start Stop som standard. Dermed har den et oppgitt snittforbruk på 0,52 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 137 g/km. Toppmodellen, 535i Touring, har en twin turbo rekkesekser som byr på hele 306 hk. Det andre bensinalternativet er 523i Touring med 204 hk. Kraftigste diesel er 530d som byr på 245 hk, men takket være BMW BluePerformance teknologi tilfredsstiller den de fremtidige EU6-kravene med hensyn til utslipp. Alle modeller kan leveres med 8-trinns automatgirkasse, og sammen med den elektromekaniske servostyringen (EPS) bidrar denne til lavere utslipp. Efficient Dynamics er standard i alle modeller. Avhengig av modell innebærer det blant annet regenerering av bremsekraften, Audo Start Stop, girskiftindikator og ventilflaps som åpner og lukker seg automatisk. 5-serie Touring deler plattform med 7-serien. Den produseres i Dingolfing sammen med 5-serie sedan, 5-serie Gran Turismo og 7-serie. Den nye modellen ventes til Norge på ettersommeren.
|