Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den misforståtte Porschen BOKOMTALE: ”Alle” kunne fortelle at Cayenne ville ødelegge Porsche. For 35 år siden kunne ”kjennerne” fortelle at heller ikke 928 var noen ”ekte” Porsche. |
||||||||||||||||
928 var en praktfull bil som ble lansert i akkurat helt gal tid. En svær V-åtter foran, bakhjulsdrift med verdens mest avanserte bakaksel. Utrolige spesifikasjoner, fantastiske ytelser. To vanvittig gode seter pluss to nesten ubrukelige som kunne gjøres om til enda mer plass for luksusbagasjen. Men det var liksom ikke akkurat det vi trengte under den Andre Store Oljekrisen på slutten av 70-tallet. (Den kjente Årets Bil Juryen, i sin Evige Klokskap, klarte å utnevne den til Årets Bil i 1978 – det året var det BMW 7-Serie og Ford Granada som var konkurrentene, juryen hadde virkelig konsentrert seg om å forlenge oljekrisen!) Og det var kanskje det at den ikke passet der og da som har gjort den til et av de mest misforståtte mesterstykkene i verden. Riktignok ble den produsert frem til 1995, og til sammen 61.000 fant veien ut i verden – men det er jo allikevel mindre enn ett års Porsche-produksjon nå. Selv har jeg mange gode minner om mange lange turer med denne luksuriøse, uanstrengte, langbeinte sportsvognen med de klassiske Gran Turismo genene. Og vi har da folk i Bilforlaget som har hatt daglig omgang med en slik i godt over et år, han smiler også når han tenker tilbake. Alarmen gikk etter omslaget på Road & Track i november 1975. De snakket om en V8, frontmotorisert Porsche. Det var et bra scoop, men tegningen minnet mer om den 924, Audi-modellen som kom i 1976. Da 928 debuterte i 1977 var det noe enda mektigere som åpenbarte seg. Den gang var Superbiler enten temperamentsfulle italienere som datt fra hverandre med interiører som var en blanding av papp, skai og skarpe skruehoder med ledningene dinglende, eller engelske modeller som sprutet olje overalt og med strøm fra Lucas, The Prince of Darkness. Her kom noe som var en etterfølger etter legendariske 300 SL og som i tillegg hadde kjøreegenskaper som flyttet alle kjente grenser. Klart en slik bil fortjener en bok eller fem. Den siste kommer fra Veloce i England og er, kanskje ikke spesielt overraskende, skrevet av Brian Long. Han har skrevet et dusin eller så andre Porsche-bøker for den samme forleggeren, men han klarer allikevel å skjule alle åpenbare tendenser til at dette virker som et samlebåndprodukt. Hans beskrivelse av Tony Lapine og hans (navngitte) designteam inneholder en mengde detaljer jeg aldri har sett før – og det er ganske godt gjort. Og historien om den revolusjonerende Weissach transakselen bak, og hvordan Ernst Fuhrmann utviklet chassiset, er fascinerende lesning. Vi følger modellen gjennom alle de årene den levde, og gjennom alle tekniske endringer og det hele ender med noen gode registre med chassis-nummer og eksport- og produksjonstall. Det som slår meg når jeg blar gjennom boken nok en gang, er hvor utrolig bra denne bilen ser ut, selv i dag. Kall gjerne 911 klassisk, men 911 er femten forskjellige fasonger siden den debuterte. 928 endret seg nesten ikke, og behøver ikke en gang fetere hjul for å hevde seg i hvilken som helst skjønnhetskonkurranse den dag i dag. En virkelig klassiker. Og boken gjør ære på den. FAKTA: Tittel: Porsche 928 Forfatter: Brian Long Utgiver: Veloce Publishing Ltd. ISBN 978-1-903706-30-5 Innhold: 96 sider / 150+ bilder Pris: £34,99 + porto Bokomslag:
|