img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Et komfortabelt alternativ
NETTKJØRT: Citroën C5 har fått noen år på baken, men utmerker seg fortsatt med ekstraordinær komfort og egne løsninger.

Hva er dette?

I 2007 kom den nye generasjonen C5 på markedet. Etter en heller anonym forgjenger, tok Citroën tilbake designgrepet, og særlig sedanmodellen er meget vellykket når det kommer til utseendet.

Det tradisjonelle fortrinnet til Citroën har vært komfort. Hovedårsaken har selvsagt vært deres smått legendariske, hydrauliske fjæring. Elsket av de frankofile, og litt overbærende oversett av konkurrentene.

Dette begynte man å fikle litt med når C5 ble introdusert, og man kunne også velge bilen med tradisjonell fjæring.

Salgstallene tyder på at C5 er en bil som lett blir glemt av de som vurderer en bil i denne klassen, men kanskje er det dumt?

Testbilen er en 2.0 Hdi Exclusive – det vil si en toliters diesel med 138 hester, hydraulisk fjæring, skinn og rikelig med utstyr.

Motoren er en variant av den kjente toliteren som også finnes i litt forskjellige utgaver hos Peugeot, Ford og Volvo.

Hvordan er den?

Til tross for at den ikke er helt ny, gir C5 et moderne inntrykk når du setter deg inn i bilen. Exclusive-utgaven har mye utstyr, og materialvalgene står ikke noe tilbake for de ledende bilene i denne klassen.

Her snakker vi skinn i alle seter, i dørene, på dashbordet, og til og med Alcantara i taket.

Vår testbil er dessuten utstyrt med automatgir.

Som i C4 står navet stille mens rattkransen går rundt. Dette er en av de fikse løsningene som man enten liker, eller ikke liker.

Det er kanskje mer enn gimmik enn spesielt praktisk, for normalt følger jo hendene dine med rundt når du styrer, og da blir det faktisk litt vanskelig å nå tak i knappene som riktignok sitter ryddig samlet inne i navet.

Setene er bra, det er tenkt komfort hele veien gjennom, og det er lett å finne en sittestilling som passer deg. Forvent ikke å bli presset ned i et bøttesete, sidestøtten er ikke dårlig, men mer som en markering enn at du faktisk blir holdt fast.

Fjæringen styrer du med to knapper mellom setene, alt etter hva slags kjøring og underlag vi snakker om. Her spises de fleste ujevnheter uten noen form for protester, alt virker godt skrudd sammen – her er det ikke noen sjenerende knirke- eller ristelyder å høre.

Kjøreegenskapene er som forventet, definitivt komfortorientert – men C5 overrasker - den tåler absolutt å bli utfordret.

Den hydrauliske fjæringen, Hydractive III+, sørger for at sørger for at bilen er superkomfortabelt på langtur, samtidig som den i sportsinnstilling gjerne byr opp til dans når svingene kommer hyppigere. Styringen er meget god på C5, den er presis og passe tung.

Den norske importøren har tatt konsekvensen av den høye dieselandelen i dette segmentet, og tilbyr C5 med tre ulike dieselmotorer.

Den minste er 1,6-literen som vi også kjenner fra en rekke andre biler i PSA- og Ford-systemene. Så er det toliteren som sitter i vår testbil, og top of the line - en 2,7-liter med 208 hestekrefter.

Skal du ha hydrauliske fjæring, må velge en av de to største motorene.

Toliteren gir det lille ekstra som man kan savne i den minste motoren. Dreiemomentet er bra, og fleksibiliteten i motoren står godt til bilens sjel som en cruiser.

Automatkassa fungerer bra sammen med denne motoren. Problemet er at den ikke er av det mest moderne slaget – dermed sørger den for at CO2-utslippet øker fra 149 til 189 gram.

Det utgjør nesten kr 50.000 ekstra i avgifter og påvirker naturlig nok totalprisen på bilen betydelig.

Bør jeg kjøpe en?

Om du setter komfort og stil høyt, bør du absolutt ta med C5 i vurderingen i denne klassen. Fortsatt signaliserer du at du gjør et annet valg ved å velge Citroën, om enn ikke like tydelig som når du tidligere valgte en av det franske merkets store biler.

C5 byr på god plass, supergod komfort og alternative løsinger. Usikkerheten ligger i et litt rufsete rykte som også har gitt utslag på bruktbilprisene.

Velger du C5, så gå for en modell med så stor motor at du kan få den hydrauliske fjæringen bilen fortjener. Derfor bør du vurdere en annen motor enn den minste.

Se heller om du kan klare deg uten automatgir, og spar de ekstra pengene som bare er rene avgiftskroner – det gir deg faktisk en pen liten påskjønnelse hver gang du girer selv…

  

FAKTA Citroën C5 2.0 Hdi Exclusive

Motor:

4-syl. turbodiesel, 1997 ccm

Effekt:

100 kW (138 hk) v/ 4000 o/min.
320 Nm v/2000 o/min.

Mål:

477,9 x 185,3 x 145,6 cm (L/B/H)

Akselavstand:

281,5 cm

Egenvekt m/fører:

1658 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,8 sek.

Toppfart:

201 km/t

Snittforbruk:

0,71 l/mil

CO2-utslipp:

189 g/km

Pris fra:

kr 377.700

Pris som prøvekjørt:

kr 492.150


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer