Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva er dette? I 2007 kom den nye generasjonen C5 på markedet. Etter en heller anonym forgjenger, tok Citroën tilbake designgrepet, og særlig sedanmodellen er meget vellykket når det kommer til utseendet. Det tradisjonelle fortrinnet til Citroën har vært komfort. Hovedårsaken har selvsagt vært deres smått legendariske, hydrauliske fjæring. Elsket av de frankofile, og litt overbærende oversett av konkurrentene. Dette begynte man å fikle litt med når C5 ble introdusert, og man kunne også velge bilen med tradisjonell fjæring. Salgstallene tyder på at C5 er en bil som lett blir glemt av de som vurderer en bil i denne klassen, men kanskje er det dumt? Testbilen er en 2.0 Hdi Exclusive – det vil si en toliters diesel med 138 hester, hydraulisk fjæring, skinn og rikelig med utstyr. Motoren er en variant av den kjente toliteren som også finnes i litt forskjellige utgaver hos Peugeot, Ford og Volvo. Hvordan er den? Til tross for at den ikke er helt ny, gir C5 et moderne inntrykk når du setter deg inn i bilen. Exclusive-utgaven har mye utstyr, og materialvalgene står ikke noe tilbake for de ledende bilene i denne klassen. Her snakker vi skinn i alle seter, i dørene, på dashbordet, og til og med Alcantara i taket. Vår testbil er dessuten utstyrt med automatgir. Som i C4 står navet stille mens rattkransen går rundt. Dette er en av de fikse løsningene som man enten liker, eller ikke liker. Det er kanskje mer enn gimmik enn spesielt praktisk, for normalt følger jo hendene dine med rundt når du styrer, og da blir det faktisk litt vanskelig å nå tak i knappene som riktignok sitter ryddig samlet inne i navet. Setene er bra, det er tenkt komfort hele veien gjennom, og det er lett å finne en sittestilling som passer deg. Forvent ikke å bli presset ned i et bøttesete, sidestøtten er ikke dårlig, men mer som en markering enn at du faktisk blir holdt fast. Fjæringen styrer du med to knapper mellom setene, alt etter hva slags kjøring og underlag vi snakker om. Her spises de fleste ujevnheter uten noen form for protester, alt virker godt skrudd sammen – her er det ikke noen sjenerende knirke- eller ristelyder å høre. Kjøreegenskapene er som forventet, definitivt komfortorientert – men C5 overrasker - den tåler absolutt å bli utfordret. Den hydrauliske fjæringen, Hydractive III+, sørger for at sørger for at bilen er superkomfortabelt på langtur, samtidig som den i sportsinnstilling gjerne byr opp til dans når svingene kommer hyppigere. Styringen er meget god på C5, den er presis og passe tung. Den norske importøren har tatt konsekvensen av den høye dieselandelen i dette segmentet, og tilbyr C5 med tre ulike dieselmotorer. Den minste er 1,6-literen som vi også kjenner fra en rekke andre biler i PSA- og Ford-systemene. Så er det toliteren som sitter i vår testbil, og top of the line - en 2,7-liter med 208 hestekrefter. Skal du ha hydrauliske fjæring, må velge en av de to største motorene. Toliteren gir det lille ekstra som man kan savne i den minste motoren. Dreiemomentet er bra, og fleksibiliteten i motoren står godt til bilens sjel som en cruiser. Automatkassa fungerer bra sammen med denne motoren. Problemet er at den ikke er av det mest moderne slaget – dermed sørger den for at CO2-utslippet øker fra 149 til 189 gram. Det utgjør nesten kr 50.000 ekstra i avgifter og påvirker naturlig nok totalprisen på bilen betydelig. Bør jeg kjøpe en? Om du setter komfort og stil høyt, bør du absolutt ta med C5 i vurderingen i denne klassen. Fortsatt signaliserer du at du gjør et annet valg ved å velge Citroën, om enn ikke like tydelig som når du tidligere valgte en av det franske merkets store biler. C5 byr på god plass, supergod komfort og alternative løsinger. Usikkerheten ligger i et litt rufsete rykte som også har gitt utslag på bruktbilprisene. Velger du C5, så gå for en modell med så stor motor at du kan få den hydrauliske fjæringen bilen fortjener. Derfor bør du vurdere en annen motor enn den minste. Se heller om du kan klare deg uten automatgir, og spar de ekstra pengene som bare er rene avgiftskroner – det gir deg faktisk en pen liten påskjønnelse hver gang du girer selv…
|