First Stop er Bridgestones kjedekonsept i Europa med over 2000 forhandlere.
- Det er Gjerde & Byhring AS som sitter på rettighetene til kjedekonseptet i Norge, sier key account manager First Stop Nils-Henrik Holmen til MotorBransjen.
- Vi ser for oss at med de vekstambisjonene vi har så vil First Stop relativt raskt bli en toneangivende dekkverkstedkjede i Norge, sier Holmen.
Selvstendige
Kjeden er basert på selvstendige forhandlere, og Holmen mener at kanskje er noe av det som skiller kjeden fra en del av konkurrentene.
Gjerde & Byhring AS er for øyeblikket helt eller delvis inne på eiersiden i 7 av verkstedene i kjeden.
- Det kan være åpninger for at Gjerde & Byhring AS kan være med på eiersiden i nyetableringer, forutsatt et riktig businesscase på riktig sted og tid, sier Holmen.
Flåteavtaler
Holmen er opptatt av å ha kvalitetsbevisste forhandlere som passer inn i kjedekonseptet
- Det å kunne håndtere flåtekunder er en helt sentral del av vår forretningsstrategi. Samtidig er det viktig at de lokale forhandlerne må kunne betjene sitt lokale marked, sier han.
På de store verkstedene i de store byene kan flåteomsetningen fort utgjøre over halvparten av omsetningen.
- Det viktigste for å oppnå en sunn drift er å finne en god balanse mellom flåtesalg og privatmarkedet. Det er ikke til å komme unna at store profesjonelle flåtekunder presser marginene ned, sier Holmen.
Potensialet
First Stop har ambisjoner om å være representert i alle større norske byer, men også på mindre steder som representerer viktige trafikale knutepunkter et er et satsingsområde.
- I hovedsak ønsker vi forhandlere som kan håndtere alle typer kjøretøyer fra personbiler til tunge kjøretøyer. Det er fortsatt flere gode frittstående verksteder igjen i Norge, som vi kan tenke oss og få med i kjeden, sier Holmen.
Han legger til at for å kunne tilby en full bredde i sortimentet betyr det at kjeden også må kunne tilby dekk fra andre leverandører enn Bridgestone.
Nils-Henrik Holmen er ansvarlig for First Stop i Norge.