img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Endelig hjemme
FØRSTEINNTRYKKET: Den tittelen er bare tøv, det kunne godt vært 2.500 km lenger til Oslo. Vi kjørte hjem Norges første Mercedes-Benz SLS. Var det noe vi ikke lengtet etter var det å komme fram.

Ikke bare kjørte vi hjem det som må være en av dagens beste og mest brukbare superbiler. Vi tok en omvei som brakte oss innom noe av det morsomste du kan finne forholdsvis nordover med utgangspunkt i Stuttgart.

Eller hva skal man si til denne ruten: til Kienle, antakelig verdens største 300 SL spesialist, både når det gjelder salg og restaureringer. Og når jeg sier 300 SL, snakker jeg en superbil som gir alle over 50 fuktige øyne.

Til Melkus, Dresden, tidligere ØstTyskland som bygde sportsbiler med råtrimmet Wartburg-motor, og dører hengslet i taket.

Til Gullwing GmbH, også Dresden, der de bygger noen nydelige, moderne replica av 300 SL, med en bakaksel som gir deg mulighet til å overleve, og med moderne drivlinjer.

Via et serviceverksted i Hamburg (en gul lampe blant instrumentene) til Königsegg, der vi var de første utenforstående som fikk ta del i den nye Agera i bevegelse. Og for en bevegelse!

Magiske 300

2.500 km som startet med klassisk innkjøringsopplevelse – tenk deg selv å forsøke å holde en bil som dette under 150, på åpne trefeltere med fri fart. Deretter det ene forsøket etter det andre på å sjekke det derre med 300 pluss.

Men hver gang speedometeret tydelig viste mer enn 300, fikk GPS-trackeren oss ned på jorda igjen, med klar beskjed om 297,3 og liknende triste verdier.

Vi nådde mer enn 300 til slutt, heldigvis – av alle steder i en lang, slak kurve, men fullstendig stabilt, ikke antydning til primadonnanykker.

Det var da vi også virkelig fikk slått fast at hekkspoileren virker. En skikkelig nedbremsing, sannsynligvis målte den mer enn 1G over mesteparten av øvelsen, og hekken satt som klistret, jeg tror ikke ABS’en slo inn en eneste gang.

Fra skepsis til beundring

Egentlig var jeg litt underveldet da jeg for første gang møtte denne nye 300SL-arvtakeren på Frankfurt-utstillingen i fjor.

Ikke syntes jeg den var særlig pen, ikke syntes jeg spesifikasjonene vær særlig superbilete heller, og dørene i taket syntes jeg bare var et pompøst, jålete innslag.

I dag kan jeg bruke en halv time på en tur rundt bilen, jeg beundrer både de små detaljene og designernes overlegne overflatebehandling.

Jeg er imponert over at Mercedes, som har hatt ganske mange tilløp til flash og bling i det siste, virkelig har klart å gjøre denne pakka så diskret.

Det er ikke antydning av skryt her, snarere en tilbakeholdende kom-an-hvis-du-vil-men-alt-du-gjør-kan-jeg-gjøre-bedre-holdning.

Attraksjon

De takhengslete er ikke veldig praktiske, men du store verden for en magnet. Street Art. Man behøver ikke en gang starte motoren for å samle et meget begeistret, og som regel forbausende velinformert, publikum.

Men hvis du byr dem på en liten motor-burble på kjøpet, behøver du ikke tilby mer den dagen. For det er lyden, selv på forsiktig tomgang, som er både aperitiff, suppe, hovedrett og dessert her.

Jeg ante ikke at slik låt fremdeles var lov, forklaringen er antakelig at dette ikke er støy, slik en dB-måler definerer det. Men vakker musikk, med de spesielle synkopene som bare litt uforbrent bensin i potta kan produsere.

Porsche og Aston bruker spesielle ventiler i eksosanlegget for å glede øret, men først når du har passert et visst turtall. Her har du gleden gjennom hele registeret.

SLR-noia

En annen grunn til at jeg var litt skeptisk var at jeg fremdeles hadde en forholdsvis prominent SLR-noia.

For det første syntes jeg at denne Viagra på fire hjul så aldeles forjævli vulgær ut. For det andre var jeg aldri spesielt fascinert av den fortunge, forholdsvis primitive og overvektige konstruksjonen.

For det tredje følte jeg meg aldri til rette bak rattet i den, jeg ante ikke hvor ekstremitetene var. Ganske latterlig å parkere fem meter fra en vegg, når jeg trodde jeg var tett opptil.

Her var en bil bygget etter den gammeldagse trylleformelen: man tar den på seg, man kjører den, og jo fortere det går, jo mer kompakt blir den.

Jeg sier ikke at jeg millimeterplasserte den rundt svingene på trange landeveier, jeg sier bare at den lot meg føle at jeg var verdens presisjonskjører.

Og hvorfor i alle verden kjørte jeg ikke nedom Nürburgring for å sette banerekord? (Svaret var enkelt: i denne bilen føler man seg så overlegen at det ikke er nødvendig å bevise en ting!)

Det ble tegnet kontrakt på nesten ti slike biler før vi overlot det første eksemplaret til importøren. Jeg er slett ikke sikker på at alle egentlig vet hva de bestilte. For dette er en ujålete sportsbil med et minimum av tøv.

Sport

Du må lukke lokket over bagasjerommet selv, og for å lukke døren må du heve hekken ganske langt over setet.

Dette er ikke noen boulevard-cruiser, selv om den er utrolig tålmodig og lar deg kruse bullevardene hele dagen hvis det er det du ønsker.

Ikke et temperament så langt øyet kan se, men ikke akkurat med US-komfort som en av settingene på dynamikk-velgeren heller. Her dreier det seg om Sport, Enda mer Sport, eller Nå Snakker Vi Alvor Sport.

Passer det ikke kan du jo bare gå bort til disken og be om en SL eller SLK i stedet.

Turen, og bilen, er forholdsvis omfattende beskrevet i den utgaven av BIL (nr. 6/2010) som er i salg nå.

I neste utgave skal vi komme inn på både besøket hos Kienle (som fikk meg til endelig å få formulert forskjellen mellom disse to bilene:

Med en 300 SL begynte du å bremse før svingen, mens du fremdeles var hardt på gassen fra annet til tredje, i en SLS) og det enestående oppholdet vi hadde på prøvebanen til Königsegg.

 

FAKTA Mercedes-Benz SLS AMG

Motor:

V8, 6208 ccm.

Effekt:

420 kW (571 hk) v. 6.800 o/min.
650 Nm v/4750 o/min.

Mål:

464/194/126 L/B/H

Akselavstand:

268 cm.

Egenvekt:

1620 kg.

Bagasjerom:

175 liter.

0-100 km/t:

3,8 sek.

Toppfart:

317 km/t.

Snittforbruk:

1,32 l/mil.

CO2-utslipp:

308 g/km.

Pris kr:

2.800.000*

Konkurrenter: Hytte på fjellet/ved sjøen eller stor Daycruiser..

*derav avgift 1.271.962 kr og Moms: 305.608 kr


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer