Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva er dette? Lavere utslipp med tilhørende lavere avgifter, bidrar til å gjøre sparevariantene av store stasjonsvogner til bestselgere i Norge. Volkswagen var tidlig ute med sin BlueMotion-utgave av Passat, den siste tiden har det vært mye fokus på Volvo V70 DRIVe. Opel kan selvsagt ikke sitte stille å se på dette, og Insignia Ecoflex er altså deres svar. Insignia ble Årets Bil i Europa i 2009 og vant vår test mot Avensis, Mondeo, Passat og Mazda6 samme år. Der ble blant annet førermiljøet som gir tilnærmet premiumfølelse trukket frem. Insignia er en stor bil, som laster det meste. Den er nesten fem meter lang. I forhold til andre av spareutgavene har Opel valgt å utstyre sin EcoFlex med en kraftigere motor. Toliteren som vi har kjørt i denne bilen tidligere, yter 130 hester. Takket være optimaliseringen har man likevel oppnådd å presse utslippet ned i 139 gram CO2 for stasjonsvognutgaven, 18 gram mindre enn standardmotoren med samme ytelse. Det tilsvarer et forbruk på 0,53 liter per mil. Hvordan er den? Totalopplevelsen av Insignia er svært god. Mye av det skyldes den moderne designen og kvalitetsfølelsen man har klart å få frem i interiøret. På veien kjører Insignia bra. Riktignok mangler den litt på den samme imponerende styrepresisjonen som vi finner hos Mondeo, men lang akselavstand gjør at den er stabil, også på vinterveier. Til tross for den ganske sporty utvendige designen, tenderer kjøreopplevelsen helt klart mer over mot det komfortable enn det sportslige. Premiumfølelsen styrkes også av at bilen leveres med mye utstyr som vi så langt ikke har vært vant til å finne på biler i en annen klasse. Ikke minst liker vi de ergonomiske setene med forlengbar sittepute og svært mange justeringer, lys som tilpasser seg hastighet og kjøreforhold, samt mulighet for elektronisk styrt chassis. Du opplever ikke at du forsaker mye ved å velge en EcoFlex i stedet for en ”vanlig” Insignia. Med 130 hk og 300 Nm står motoren godt til bilen, og ute på veien ofrer du det neppe en tanke. Mest åpenbart på den negative siden er at Ecoflex-utgaven ikke kan trekke mer enn 1600 kilo hengervekt. Insignia har fått mye skryt for design, men har også sine bakdeler. En av dem er at bagasjeplassen er noe mindre enn hos de største i klassen. Den store, utstående bakluken bidrar også til å samle opp mye møkk. Det kan være en utfordring når bagasjerommet er smalt og dypt – da er det lett å møkke ut seg selv også. Bør jeg kjøpe en? Insignia som stasjonsvogn starter på 300.900 kroner. Med dieselmotor får du den fra 324.900 kroner. Vår testbil har mye utstyr og koster 454.500 kroner. Opel sliter med å selge så mange biler som de burde. Det er åpenbart ikke bilene sin skyld, for selv om konkurransen er tøff fra Avensis, Mondeo, Passat, og V70, har Insignia kvaliteter som gjør at den skal være på listen for den som er ute etter en stasjonsvogn i denne klassen.
|