Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mekonomen ruller ut Fleet Den frie verkstedkjeden har planene klare for å ta opp konkurransen om servicemarkedet for de nyeste bilene. Her er deres nye konsept - Mekonomen Fleet. |
||||||||||||||||
- I løpet av ganske kort tid ruller vi ut vårt Mekonomen Fleet konsept, sier salgssjef og kjedesjef Bjørn Skogstad i Mekonomen Norge.
- Dette er etter en modell vi allerede i dag har i Sverige, sier han.
Konseptet
Ideen bak Fleet er å inngå servicekontrakter med billeasing og biladministrasjonsselskaper samt andre flåtekunder og storforbrukere.
- Blant de viktige punktene for kundene er reduserte kostnader, bedre kostnadskontroll, forenklet administrasjon, en avtalepartner og at kundene kan forholde seg til et verksted uansett bilpark, sier Skogstad.
Interessen blant potensielle kunder er betydelig.
- Vi er nå i ferd med å sluttføre avtaler på Fleet med kunder som representerer 3.500 biler, sier Skogstad.
- Målet mitt er at vi skal klare å gjøre avtaler med kunder som til sammen representerer 10.000 biler innen utgangen av første halvår 2011, sier han.
Stor oppside
Ifølge Skogstad vil det være en betydelig oppside for verkstedene som blir tilknyttet Fleet-konseptet.
- Dette representerer ingen kredittrisiko for det enkelte verksted, og de enkelte verkstedene vil fakturere Mekonomen sentralt.
- Det er lønnsomme jobber, verkstedene får nye kunder i tillegg til dagens kunder. Verkstedene trenger ikke drive markedsføring av konseptet, og det blir ingen prisdiskusjoner med kundene.
Mekonomen Direkt
Mekonomen lanserte i mars i år sin nye tjeneste Mekonomen Direkt. Her kan kundene ringe et telefonnummer hele døgnet for å bestille time for service og reparasjon av sin bil.
- Vi har en døgnåpen bookingsentral i Stockholm som er åpen hver dag hele året. Når det ringer en kunde fra Norge er det alltid en norsk stemme som svarer i andre enden, sier Skogstad.
- Sentralen foretar tar kontakt med det aktuelle verkstedet, som så ringer opp kunden direkte.
For denne tjenesten betaler det enkelte Mekonomen-verkstedet rundt 1.000 kroner pr måned.
- Vi garanterer verkstedet 24 bookinger årlig for denne prisen. Oppnås ikke dette, refunderer refunderer vi 500 kroner per booking opp til 24 bookinger, sier han.
For konseptet Mekonomen Fleet har ledelsen ikke fastsatt noen endelig pris for verkstedene.
- Det er ikke usannsynlig av vi kommer til å bruke noe av det samme priskonseptet som vi har gjort for Direkt, men dette er ikke avgjort, sier Bjørn Skogstad.
Bjørn Skogstad har en sentral rolle i utformingen av mekonomen Fleet og Direkt i Norge.
|