Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Populær familiebuss BRUKTBIL: Touran er en bra allrounder som alltid har hatt en meget sterk markedsposisjon i Norge. Det betyr at det finnes mange fine brukte biler å velge mellom, men prisen holder seg godt. |
||||||||||||||||
Den moderne flerbruksbilen er egentlig en fransk oppfinnelse, men en sterk merkevare og et bra produkt har sendt Volkswagen Touran høyt på salgslistene. Touran ble introdusert allerede i 2003 som en konkurrent til Opel Zafira, Renault Scénic og Citroën Picasso.
Bilen fikk en ansiktsløftning i 2007, og finnes også som en plastifisert Cross Touran.
Nesten bare diesel
Det finnes en rekke motorer å velge mellom i Touran. I Norge har dieselandelen vært skyhøy og du finner mange biler med 1,9-liters dieselen som yter 100 hester til å begynne med, og senere 105 hester.
Det finnes også mange biler med toliter og 140 hester. Leter du litt, kan du også finne 170-hestere.
Av tidlige årsmodeller finnes det også 1,6-liter bensin på 115 hester, men så få som 10 av 500 brukte biler har bensinmotor.
Dieselmotorene er godt kjent fra andre Volkswagen-modeller, og bortsett fra litt støy fra pumpedysemotoren er det ikke noe å utsette på fleksibilitet og krefter. Selv 105 hester kjennes tilstrekkelig i Touran.
Mange av bilene er utstyrt med Volkswagens fremragende toclutchkasse, DSG - det fremstår som et smart valg til denne bilen.
Velkjørende og praktisk
Kjøreegenskapene til Touran er et sterkt kort. Bilen har fin styrefølelse og opptrer trygt og forutsigbart under unnamanøvre og byr på mange fine kjøreopplevelser. ESP er standardutstyr og bidrar til trygg transport.
Oversikten fra førerplassen er bra både til siden og bakover. Det kan imidlertid være litt vanskelig å se akkurat hvor bilen slutter foran, på grunn av den sterkt hellende fronten.
På plass i førerstolen, eller som passasjer, er du ikke i tvil om at du sitter i en Volkswagen. Her er alt tydelig og godt ergonomisk tilpasset. Setene gir god komfort, og er av typisk tysk kvalitet.
Touran er en praktisk bil, som jo man forventer av en bil i denne klassen. Her er det mange oppbevaringsrom og enkel innlasting.
Riktignok blir bagasjeplassen ganske begrenset når du slår opp de to siste setene som gjør Touran til en sjuseter, men for de fleste som kjøper en slik bil fungerer den først og fremst som en femseter.
Mye Golf
Touran var en av få biler som fikk fem stjerner i EuroNCAP allerede i 2003. Den har gjennomgått noen sikkerhetsoppdateringer, og fremstår som et trygt valg også som bruktbil.
Når det kommer til feil kommer Touran ut bedre enn gjennomsnittet, om vi ser på undersøkelsen gjort av svenske Bilprovningen.
Ettersom Touran bygger på samme tekniske plattform som Golf, finner vi også igjen flere av de feilene som har fulgt denne modellen.
Det betyr at en del elektronikkproblemer, som vindusheisere og sentrallås, ikke er helt uvanlig. Sjekk også forstilling og bremser nøye.
Problemer knyttet til forstilling blir ofte tydelig ved at man ser på dekkslitasjen. Det ser imidlertid ut som om denne type problemer er mindre vanlig på Touran enn for eksempel på Passat.
På de tidlige årsmodeller var det problemer med rust på bakluke, og under gummipakningen i døråpningene.
På eldre dieselbiler har det vært problemer med dieselvarmer, og en del har fått byttet svinghjul fordi dette har skapt ulyder.
Holder seg bra i pris
Touran er populær som bruktbil. Du finner 2003 og 2004-modeller med lang kjørelengde fra litt over 100.000 kroner. Skal du finne en bil etter faceliften i 2007, kryper prisene fort et stykke opp over 200.000.
Har du penger, bør du se etter en velutstyrt utgave etter 2007 med DSG og mye utstyr – prisene hos merkeforhandlere ser ut til å holde seg meget godt, så her kan det faktisk også være verdt å kikke på privatmarkedet.
Først publisert i Bil nr 5-2010.
Fakta om Volkswagen Touran:
|