Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Et kommende kupp? BRUKTBIL: Siden 2003 er det solgt 3882 XC90 i Norge. På samme tid er det bruktimportert 3726. Nesten halvparten av alle bilene ble solgt i 2006, og mange av dem havner på bruktmarkedet. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Først publisert i Bil nr 12-2009. XC90 ble sammen med enkelte andre store byjeeper selve symbolet på miljøverstinger som bare ble brukt til bykjøring.
Dette til tross for at bilen faktisk er bygget på samme plattform som Volvos storbil S80 med selvbærende karosseri, og ikke ramme som en del andre biler i denne klassen.
Oppsiden med en stor høy bil er jo kollisjonssikkerheten, for de som sitter i den store bilen, noe som jo matchet godt med det svenske merkets image. XC90 sikret seg fem stjerner i EuroNCAP allerede i 2003.
Stor
XC90 er en stor bil på alle måter. Her er det plass nok for hele familien pluss masse bagasje, og du sitter høyt og komfortabelt med god oversikt.
Mange av bilene er syvsetere med svært komfortable seter for de fem fremste i en høy, bred kabin. Det bakerste setet egner seg ifølge Volvo ikke for de som er høyere enn 165 cm på strømpelesten.
De ekstra setene legges flatt ned i gulvet, og når man i tillegg kan legge ned både baksetet og passasjersetet foran, er det bare å innta IKEA med rak rygg og stort kredittkort.
Sittekomforten er i Volvo-kvalitet, interiører trivelig og instrumentene lettleste. Det er mye premiumfølelse i denne bilen, selv på de tidlige årsmodellene.
Mye diesel
Den vanligste motoren i XC90 her i Norge er 2,4-liters diesel med 163 eller 185 hestekrefter. På bensinsiden finnes den kjente Volvofemmeren med turbo og 210 hester, og en 2,9-liters sekssylindret turbo med 272 hester.
Rosinen i pølsa, i hvert fall for deg med egen bensinstasjon, er den Yamaha-konstruerte V8eren på 316 hester.
Kjøreegenskapene er gode til å være en så stor bil. Bilen fremstår som sikker på veien og sikkerhetssystemene er også gode. Bilen har både stabilitetssystem og et antiveltsystem som skal kontrollere bilen i brå unnamanøvrer.
Firehjulstrekksystemet er fra Haldex og gir sammen med god markhøyde god fremkommelighet både i snø og søle. Noen virkelig terrengbil er ikke XC90, men det er da heller ikke det eierne har brukt den som. Automatkassa er komfortabel, men stjeler dessverre en del motoreffekt.
Mye småtrøbbel
Volvo XC90 har på langt nær vært feilfri. Rapportene fra Svensk Bilprovning viser at bilen har langt flere feil enn gjennomsnittsbilen.
Særlig er det bærekuler og styrestag som går igjen. Tusenlappene flyr fort når dette sammen med foringer skal byttes. XC90 er en tung bil og det sliter naturlig nok mer på disse delene av bilen.
Parkeringsbrems har vært et problem sammen med hjullager. Skeive bremseskiver med tilhørende vibrasjoner er også et kjent problem.
Sjekk om bilen har vært inne for oppgradering av programvare, særlig tidligere årsmodeller hadde problemer med styring av alt fra gearkasse til stereoanlegg. Sjekk at alt fungerer som det skal.
Rust er sjelden noe stort problem på nyere Volvo, men XC90 kommer hakket dårligere ut enn andre modeller – ekstra rustbeskyttelse er bare påført de mest utsatte delene av bilen.
Til gjengjeld er det god beskyttelse med plast i områdene som fort blir utsatt for stensprut.
Mange biler på vei
Et søk både på Finn.no og BilNorge.no viser at det finnes mange brukte XC90 på markedet.
Prisene er fortsatt relativt høye, men med mange leasingbiler som ble solgt i toppåret 2006 på vei ut på markedet i disse dager, kommer det trolig til å bli et økt press. Det vil trolig endre prisbildet i løpet av det neste halve året.
Dette skrev bladet Bil om Volvo XC90:
Kjørekomforten er god uansett hvilken av motorene du velger. Dieselmotoren er litt mer hørbar enn bensinmotorene, men den femsylindrede motoren går meget behagelig og er kanskje en av de beste diesel-motorene i denne klassen. (Bil 10 – 2002)
Balansen er i det hele tatt god, og et videreutviklet Haldexsystem bidrar til fine kjøreegenskaper. Men det er lite sportslighet å spore, verken i utseende eller oppførsel på veien. (Bil 1 - 2006)
Sjekk:
Hjullager bak. Bremser.
Reparasjonskostnader:*
Registerreim: 4915,-
Bakre eksospotte: 8233,-
Fremre eksosrør m/Katalysator/: 8615,-
Bremseskiver og klosser foran: 5300,-
Clutch (manuelt gir): 19926,-
Støtdempere foran: 8726,-
*Innhentet fra merkeverksted i Oslo-området.
|