img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Rampete småtasser: For de tøffe jentene
BILTEST: Fiesta og Polo er tradisjonelt sett på som jentebiler, men vi har en mistanke om at her vil nok gutta også melde seg på. Om jenter har ord på seg for å lage kø, er det i hvert fall ikke disse to småbilene som skal ha skylden, med nitti turbodieselhester på stallen.

Først publisert i Bil nr 11-2009.

Fiesta og Polo – jentenes beste venn? Ja, tradisjonelt er det nok mange av hunkjønn som skjeler i den retningen når de skal velge partner på fire hjul.
 
Med 90 turbohester på stallen er det nok mange av guttevennene som også kan tenke seg å låne doningen en tur eller to.
 
Mens Ford satser på frisk og dristig design, har ikke Volkswagen tatt noen sjanser med utseendet på den nye Polo, de holder seg til det kjente og trygge.

Sånn sett er Fiesta det «kule» blikkfanget, mens Polo har en design som går rett hjem hos en stor del av denne klassens bilkjøpere – de som ikke vil stikke seg ut.

En ting er sikkert: Det er ikke bare på store biler at miljøsøkelyset har ført til betydelig reduksjon av forbruket. Våre to testbiler har et CO2-utslipp på 98 g/km (Fiesta) og 112 g/km (Polo).

1989-modellen av Fiesta med 1.8-liter dieselmotor og 60 hk – det var noen år før CO2 var et begrep som andre enn de med kjemiutdanning hadde noen interesse av – hadde et drivstofforbruk ved blandet kjøring på 0,56 l/mil. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 147 g/km.

Motoren serverte en akselerasjon fra 0-100 km/t på 16 sekunder… I dag byr de 90 hestene på et fraspark fra null til hundre på 12,3 sekunder – og CO2-utslippet er nede på 98 g/km.
 
Sjåfør-miljøet

Fiesta og Polo representerer to vidt forskjellige skoler når det gjelder interiørdesign. Mens Fiesta har et instrumentpanel og dashbord med særpreget design og frisk stil, er Polo høyst tradisjonell, men meget funksjonell – og en smule kjedelig.

Det er lett å finne riktig sittestilling i begge bilene, men du sitter høyere i Polo og har frontruta nærmere førerplassen.

Det er befriende lite hardplastpreg i begge bilene, aller minst i Fiesta, og både materialvalg og finish gir god kvalitetsfølelse i begge bilene.

Utformingen av midtkonsollen gir ikke optimal sidestøtte for høyrebenet i Fiesta. Selve sittekomforten er likevel litt bedre i Fiesta, fordi sidestøtten i ryggen er bedre og sitteputen gir litt bedre sidestøtte.

Forskjellen mellom Polo og Fiesta på dette punktet er marginal, og alt i alt har komforten i begge bilene fått et løft fra forrige modellgenerasjon. Det gjelder så vel sitte- og kjørekomfort som støy.

Begge bilene er riktignok følsomme for grov asfalt, spesielt i Fiesta er romlestøyen hørbart til stede når bilen ruller på slitte deler av veinettet.
 
Vi små en alen lange

Småbilene er blitt stadig større i takt med nye modellgenerasjoner, men det er likevel langt igjen til at vi kan si at dette handler om rommelige biler.

Plassen for sjåføren er i og for seg grei nok, men for baksetepassasjerene og bagasjen kan vi ikke med vår beste vilje kalle plassen raus.

Bortsett fra nedfellbare bakseterygger, har ingen av bilene noen spektakulære seteløsninger som øker bruksfleksibiliteten.

Riktignok har du to valg på gulvhøyden i Polos bagasjerom, men hvis du vil ha flatt gulv inn fra lasteterskelen, betyr det at du deler et lite bagasjevolum i to enda mindre rom.

Under temaet «bagasje» tar vi også med et annet fenomen som gjelder Fiesta. Som et ledd i tiltakene for å redusere forbruket på ECOnetic-utgaven er inntaket av kjøleluft mot grillen nesten tettet igjen.

Resultatet er at motorkjølingen er så begrenset at Ford ikke tillater at Fiesta trekker tilhenger.

Hvis det er viktig for deg å kunne frakte vedlasset hjem fra hytta med Gaupen-hengeren, er det bare Polo av disse to rivalene som kan sørge for det. Den er godkjent for å trekke 1200 kg.
 

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Ford Fiesta

- Testvurdering og poeng Volkswagen Polo


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer