Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 1-2010. Pris er viktig også innen klassen for kompakt-SUV.
I utgangspunktet er det ikke stor forskjell mellom X1, Kuga og Tiguan. Når mer eller mindre nødvendig ekstrautstyr legges til, blir bildet et helt annet.
I kjølvannet av finanskrisen har mange erklært de drivstoffslukende SUV-bilene døde og begravet.
SUV og SUV er imidlertid to forskjellige ting, så de kompakte «light-utgavene» både lever i beste velgående og har en levedyktig fremtid.
BMW har lang erfaring på den eksklusive delen av SUV-markedet med X5 og X3, derfor er det ikke overraskende at de også vil ha en bit av kaka på lavere nivå.
I basisutgave kan BMW X1 forsvare en plass på tilnærmet samme prisnivå som Ford Kuga og Volkswagen Tiguan – men vær oppmerksom på at prisen kan være misvisende: BMW X1 leveres nemlig med enten bakhjulsdrift (sDrive) eller firehjulsdrift (xDrive).
Prisforskjellen mellom disse to utgavene er 40.000 kroner. Vår firehjulsdrevne testbil, med «full pakke» av ekstrautstyr, ender helt oppe på 671.000 kroner.
I førersetet
Førermiljøet representerer to ulike stilretninger. Tiguan og X1 står for det tradisjonelle, med mørke materialer og velkjent plassering av instrumenter og betjeningsorganer.
Kuga har i og for seg også et velfungerende dashbord og instrumentpanel, bortsett fra at et par av instrumentklokkene er så små at informasjonen er utydelig.
Smak og behag, kanskje, men den blanke midtkonsollen – hvor det ikke er noen tvil om at vi snakker om plast – gir et inntrykk av at interiøret ikke lenger er tidsmessig og moderne.
Det er mindre enn to år siden Kuga debuterte, men her får vi demonstrert at tiden flyr.
Sittekomforten, med tilhørende innstillingsmuligheter på setene, er absolutt akseptabel i alle tre testbilene, men det er likevel gradsforskjeller.
Den må kalles fullkommen i X1, meget bra i Tiguan og bra i Kuga. Sistnevnte på grunn av en puslete fothviler for venstrefoten og litt korte sitteputer.
I både Kuga og X1 får vi et inntrykk av å sitte lavt, fordi dashbordet er høyt.
Dessuten gir begge disse bilene dårligere sikt bakover enn Tiguan på grunn av lavere vinduer både på siden og i bakluka.
Mens både X1 og Kuga har start-/stopp-knapp på dashbordet, har Tiguan tradisjonell tenningsnøkkel med tenningslås på rattstammen.
Plassen
De tre bilene har samme utvendige lengde, innenfor tre centimeter. Akselavstanden skiller mer, hvor X1 har over 15 cm større avstand mellom hjulparene enn Tiguan.
Lang akselavstand betyr ofte god benplass i baksetet, men det er ikke tilfelle her.
Til tross for at X1 har bedre benplass i baksetet enn BMW 1-serie, fordi X1 forvirrende nok er basert på 3-serie, mangler den 3-4 cm for at baksetepassasjerene skal ha like god plass til knærne som i de to andre testbilene.
Bagasjerommet er i praksis tilnærmet like stort i alle tre testbilene. Basert på fabrikkens oppgitte volum, er Tiguan tilsynelatende størst, Kuga minst.
Men i Kuga er volumet målt med et fleksibelt gulv, kalt rominndeler, på plass. Fjernes dette, øker volumet med 50 liter.
I Tiguan er det omvendt, ved at maksimalt volum er oppgitt, men ved å legge inn et ekstra gulv får du et skjult rom under gulvet, samtidig som det blir flatt gulv inn fra lasteterskelen.
Bredden i bagasjerommet er best i Kuga, noe dårligere i både Tiguan og X1 på grunn av at hjulhusene stjeler plass. Lastevolumet er fleksibelt hos alle tre, ved at bakseteryggen er delt 60/40.
For de lengste av oss er ståhøyden under den åpne bakluka i snaueste laget på BMW X1.
LES VIDERE:
|