img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Statusløft for kompakt-SUV
BILTEST: Utrolig, men sant: BMW menger seg med Ford og Volkswagen. Nykommeren X1 konkurrerer mot Kuga og Tiguan, men statusen ligger nok et par hakk høyere.

Først publisert i Bil nr 1-2010.

Pris er viktig også innen klassen for kompakt-SUV.
 
I utgangspunktet er det ikke stor forskjell mellom X1, Kuga og Tiguan. Når mer eller mindre nødvendig ekstrautstyr legges til, blir bildet et helt annet.
 
I kjølvannet av finanskrisen har mange erklært de drivstoffslukende SUV-bilene døde og begravet.
 
SUV og SUV er imidlertid to forskjellige ting, så de kompakte «light-utgavene» både lever i beste velgående og har en levedyktig fremtid.
 
BMW har lang erfaring på den eksklusive delen av SUV-markedet med X5 og X3, derfor er det ikke overraskende at de også vil ha en bit av kaka på lavere nivå.
 
I basisutgave kan BMW X1 forsvare en plass på tilnærmet samme prisnivå som Ford Kuga og Volkswagen Tiguan – men vær oppmerksom på at prisen kan være misvisende: BMW X1 leveres nemlig med enten bakhjulsdrift (sDrive) eller firehjulsdrift (xDrive).
 
Prisforskjellen mellom disse to utgavene er 40.000 kroner. Vår firehjulsdrevne testbil, med «full pakke» av ekstrautstyr, ender helt oppe på 671.000 kroner.
 
I førersetet
 
Førermiljøet representerer to ulike stilretninger. Tiguan og X1 står for det tradisjonelle, med mørke materialer og velkjent plassering av instrumenter og betjeningsorganer.
 
Kuga har i og for seg også et velfungerende dashbord og instrumentpanel, bortsett fra at et par av instrumentklokkene er så små at informasjonen er utydelig.
 
Smak og behag, kanskje, men den blanke midtkonsollen – hvor det ikke er noen tvil om at vi snakker om plast – gir et inntrykk av at interiøret ikke lenger er tidsmessig og moderne.
 
Det er mindre enn to år siden Kuga debuterte, men her får vi demonstrert at tiden flyr.
 
Sittekomforten, med tilhørende innstillingsmuligheter på setene, er absolutt akseptabel i alle tre testbilene, men det er likevel gradsforskjeller. 
 
Den må kalles fullkommen i X1, meget bra i Tiguan og bra i Kuga. Sistnevnte på grunn av en puslete fothviler for venstrefoten og litt korte sitteputer.
 
I både Kuga og X1 får vi et inntrykk av å sitte lavt, fordi dashbordet er høyt.
 
Dessuten gir begge disse bilene dårligere sikt bakover enn Tiguan på grunn av lavere vinduer både på siden og i bakluka.
 
Mens både X1 og Kuga har start-/stopp-knapp på dashbordet, har Tiguan tradisjonell tenningsnøkkel med tenningslås på rattstammen.
  
Plassen
 
De tre bilene har samme utvendige lengde, innenfor tre centimeter. Akselavstanden skiller mer, hvor X1 har over 15 cm større avstand mellom hjulparene enn Tiguan.
 
Lang akselavstand betyr ofte god benplass i baksetet, men det er ikke tilfelle her.
 
Til tross for at X1 har bedre benplass i baksetet enn BMW 1-serie, fordi X1 forvirrende nok er basert på 3-serie, mangler den 3-4 cm for at baksetepassasjerene skal ha like god plass til knærne som i de to andre testbilene.
 
Bagasjerommet er i praksis tilnærmet like stort i alle tre testbilene. Basert på fabrikkens oppgitte volum, er Tiguan tilsynelatende størst, Kuga minst.
 
Men i Kuga er volumet målt med et fleksibelt gulv, kalt rominndeler, på plass. Fjernes dette, øker volumet med 50 liter.
 
I Tiguan er det omvendt, ved at maksimalt volum er oppgitt, men ved å legge inn et ekstra gulv får du et skjult rom under gulvet, samtidig som det blir flatt gulv inn fra lasteterskelen.
 
Bredden i bagasjerommet er best i Kuga, noe dårligere i både Tiguan og X1 på grunn av at hjulhusene stjeler plass. Lastevolumet er fleksibelt hos alle tre, ved at bakseteryggen er delt 60/40.
 
For de lengste av oss er ståhøyden under den åpne bakluka i snaueste laget på BMW X1.
 
 
LES VIDERE: 
 
 
 
 
 
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer