img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Rått parti på alle fire
BILTEST: Når Yeti, den avskyelige snømannen, møter en liten bygutt er vel styrkeforholdet gitt på forhånd?

Først publisert i Bil nr 11-2009.

Skodas nykommer viste meget lovende takter under vårt første møte tidligere i år (Bil nr 7). Vil det gode ryktet holde seg etter møtet med Toyotas nye firehjulstrekker Urban Cruiser?
 
Dette er tilsynelatende så like biler at de egner seg for å møtes til kappestrid, tenkte vi om de to nykommerne Skoda Yeti og Toyota Urban Cruiser.
 
De to produsentene har jo også pekt på hverandres produkt som en konkurrent. Begge bilene har firehjulsdrift (men kan leveres med bare forhjulsdrift), og begge har «kasseform» på karosseriet.
 
At de i virkeligheten går i to forskjellige klasser – eller i forskjellige segmenter, som det heter i bilbransjen – kommer tydeligere frem når vi ser på akselavstanden: Yeti har lånt den fra Golf-plattformen, mens Urban Cruiser har samme avstand mellom akslene som Yaris.
 
Det hadde selvfølgelig vært morsomt om Yeti og Yaris hadde vært «brødre», men kanskje burde en varsellampe ha blinket allerede ved navnene.
 
Yeti, som har lånt navn fra den avskyelige snømannen, indikerer at dette er en krabat som skal takle røffe omgivelser.
 
Skulle vi ta Urban Cruiser-navnet bokstavelig, kunne det tyde på at den er konstruert for å rulle frem og tilbake på Karl Johan.
 
Hvor vil vi med denne utredningen? Jo, ettersom testen skred frem viste det seg i praksis at disse to bilene er meget ulike.
 
Sjåførens plass
 
Dette er biler som sjåføren i større grad setter seg inn i enn ned i, og med Yeti en tanke høyere enn sin japanske rival.
 
Instrumentpanelet er en detalj som gir Urban Cruiser særpreg, og som skiller den både fra andre Toyota-modeller og ikke minst fra Yeti som har et mer tradisjonelt førermiljø.
 
Utformingen av midtkonsollen gir ikke optimal sidestøtte for høyrebenet i Urban Cruiser. Vi sitter bedre i Yeti, men det krever litt tilvenning, for sittestillingen er en smule usymmetrisk.
 
Fothvileren for venstrefoten er trukket nærmere førersetet på grunn av hjulhuset, så venstrekneet får litt større knekk enn det høyre.
 
Det er brede C-stolper i begge bilene, men sikten på skrå bakover hindres mest i Urban Cruiser på grunn av små vindusflater.
 
Størrelsen teller?
 
Vi kan ikke underslå det faktum at størrelsen er et av punktene som virkelig skiller disse to bilene.
 
Forskjell i akselavstand er ofte et bilde på ulike plassforhold inne i bilen, og i dette tilfellet underbygges forskjellen av at utvendig lengde på Yeti er 30 cm større enn på Urban Cruiser.
 
Sistnevnte har ikke bare 110 liter mindre bagasjeplass og dårligere benplass i baksetet, men også takhøyden går i japanerens disfavør. Bildet blir litt lysere av at ryggvinkelen på baksetet kan reguleres.
 
Yeti byr likevel på langt mer fleksible seteløsninger enn Urban Cruiser. Alle tre baksetene kan tas ut av Yeti med enkle håndgrep.
 
Fjernes bare midtsetet, kan de to ytterste setene flyttes ett hakk inn, og dermed blir det «kongeplass» for to baksetepassasjerer. Baksetene kan også skyves individuelt 15 cm i lengderetningen.
 
Avhengig av hvordan bakseteryggene «pakkes sam-men» kan lastelengden i Yeti bli 151 cm, eller begrenset til 125 cm hvis du trenger flatt gulv. Maksimal lastelengde frem til forseterygg i Urban Cruiser er 120 cm – men uansett får du ikke flatt gulv.
 
Mange velger firehjulstrekk fordi de ofte kjører til og fra hytta med tilhenger. Den oppmerksomme leser vil ha sett at Yeti er satt opp med 1600 kg tillatt tilhengervekt i vår tabell, mens Urban Cruiser bare får lov å trekke halvparten så mye.
 
Det er i seg selv en vesentlig forskjell, men hvis du bestiller Yeti for levering senere enn uke 45, vil denne forskjellen øke til hele 2000 kg. Da snakker vi virkelig om en liten trekkvogn.
 
LES VIDERE:
 
 
 
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer