Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 11-2009. Skodas nykommer viste meget lovende takter under vårt første møte tidligere i år (Bil nr 7). Vil det gode ryktet holde seg etter møtet med Toyotas nye firehjulstrekker Urban Cruiser?
Dette er tilsynelatende så like biler at de egner seg for å møtes til kappestrid, tenkte vi om de to nykommerne Skoda Yeti og Toyota Urban Cruiser.
De to produsentene har jo også pekt på hverandres produkt som en konkurrent. Begge bilene har firehjulsdrift (men kan leveres med bare forhjulsdrift), og begge har «kasseform» på karosseriet.
At de i virkeligheten går i to forskjellige klasser – eller i forskjellige segmenter, som det heter i bilbransjen – kommer tydeligere frem når vi ser på akselavstanden: Yeti har lånt den fra Golf-plattformen, mens Urban Cruiser har samme avstand mellom akslene som Yaris.
Det hadde selvfølgelig vært morsomt om Yeti og Yaris hadde vært «brødre», men kanskje burde en varsellampe ha blinket allerede ved navnene.
Yeti, som har lånt navn fra den avskyelige snømannen, indikerer at dette er en krabat som skal takle røffe omgivelser.
Skulle vi ta Urban Cruiser-navnet bokstavelig, kunne det tyde på at den er konstruert for å rulle frem og tilbake på Karl Johan.
Hvor vil vi med denne utredningen? Jo, ettersom testen skred frem viste det seg i praksis at disse to bilene er meget ulike.
Sjåførens plass
Dette er biler som sjåføren i større grad setter seg inn i enn ned i, og med Yeti en tanke høyere enn sin japanske rival.
Instrumentpanelet er en detalj som gir Urban Cruiser særpreg, og som skiller den både fra andre Toyota-modeller og ikke minst fra Yeti som har et mer tradisjonelt førermiljø.
Utformingen av midtkonsollen gir ikke optimal sidestøtte for høyrebenet i Urban Cruiser. Vi sitter bedre i Yeti, men det krever litt tilvenning, for sittestillingen er en smule usymmetrisk.
Fothvileren for venstrefoten er trukket nærmere førersetet på grunn av hjulhuset, så venstrekneet får litt større knekk enn det høyre.
Det er brede C-stolper i begge bilene, men sikten på skrå bakover hindres mest i Urban Cruiser på grunn av små vindusflater.
Størrelsen teller?
Vi kan ikke underslå det faktum at størrelsen er et av punktene som virkelig skiller disse to bilene.
Forskjell i akselavstand er ofte et bilde på ulike plassforhold inne i bilen, og i dette tilfellet underbygges forskjellen av at utvendig lengde på Yeti er 30 cm større enn på Urban Cruiser.
Sistnevnte har ikke bare 110 liter mindre bagasjeplass og dårligere benplass i baksetet, men også takhøyden går i japanerens disfavør. Bildet blir litt lysere av at ryggvinkelen på baksetet kan reguleres.
Yeti byr likevel på langt mer fleksible seteløsninger enn Urban Cruiser. Alle tre baksetene kan tas ut av Yeti med enkle håndgrep.
Fjernes bare midtsetet, kan de to ytterste setene flyttes ett hakk inn, og dermed blir det «kongeplass» for to baksetepassasjerer. Baksetene kan også skyves individuelt 15 cm i lengderetningen.
Avhengig av hvordan bakseteryggene «pakkes sam-men» kan lastelengden i Yeti bli 151 cm, eller begrenset til 125 cm hvis du trenger flatt gulv. Maksimal lastelengde frem til forseterygg i Urban Cruiser er 120 cm – men uansett får du ikke flatt gulv.
Mange velger firehjulstrekk fordi de ofte kjører til og fra hytta med tilhenger. Den oppmerksomme leser vil ha sett at Yeti er satt opp med 1600 kg tillatt tilhengervekt i vår tabell, mens Urban Cruiser bare får lov å trekke halvparten så mye.
Det er i seg selv en vesentlig forskjell, men hvis du bestiller Yeti for levering senere enn uke 45, vil denne forskjellen øke til hele 2000 kg. Da snakker vi virkelig om en liten trekkvogn.
LES VIDERE:
|