Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 6-2010. Om du lurte, du får fortsatt en fin bil for en million kroner, også i 2010.
Det oser status av Mercedes-Benz E 250 CDI, BMW 530d og Jaguar XF S. Biler med til dels uendelige utstyrslister og dermed også en pris som avspeiler dette.
Det er liten sjanse for å bli tildelt prisen til Fritt ord, for å slå fast at dette er noe av det helt klart ypperste når det kommer til teknologi, kvalitetsfølelse og kjøreopplevelse i biler med god plass til fire personer.
Snarere; Det skulle da for pokker bare mangle.
Allsidighet
Tradisjonelt har det jo vært slik at BMW og Mercedes-Benz i stor grad har delt markedet mellom seg. Stjernelaget har gått for komfort, mens BMW har tatt seg av det sportslige.
Jo da, vi vet hva som foregår hos AMG i Affalterbach, men det er få andre som lager biler med så mange sportslige gener helt fra de minste motoralternativene, som det BMW gjør.
Når det gjelder Jaguaren er den også helt klart en bil med svært sportslige ambisjoner. De siste årene har imidlertid stadig mer avansert teknologi gjort det mulig å bygge biler som er mer allsidige og gjør at flere ønsker kan oppfylles på en gang.
Både BMW og Jaguar er utstyrt med avanserte justerbare dempere. Den nye 5-serien har hentet sitt system fra storebror 7-serie og halvbroren 5-serie GT.
Det gir deg fire ulike valg. Comfort, som gjør bilen mykere og mer komfortabel enn hva man nesten forventer av en 5-serie. Valget som kalles normal, er dagligprogrammet for den normale BMW-sjåfør.
Trykker du en gang fremover på knappene ved siden av girspaken, slår du på Sport. Det gjør at bilen strammes betydelig opp, den elektroniske servostyringen blir mer aggressiv og det samme gjør girskift, om du har automat, og gassresponsen.
Vil du ta 5-serie til grensene velger du Sport +. Det gir deg lov til å spinne, og sladde. Styrefølelsen er imponerende god, ikke minst når vi vet at man har gått til elektrisk styreservo.
Hos Jaguar er systemet ultraavansert, men tar selv ansvar for å tilpasse demperne ved hjelp av sensorer som fanger opp det utroligste.
Jaguaren er definitivt den mest sporty av de tre i utgangspunktet, samtidig gjør de avanserte demperne om telehiv og uventede ujevnheter til nesten umerkelige hindringer.
Systemet jobber så raskt at om du i normal norsk landeveishastighet treffer en ujevnhet med forhjulet, vil elektronikken sørge for at demperen på bakhjulet tilpasser seg før det treffer den samme dumpa.
Kompromiss
I praksis gir dette en bil som kombinerer svært sportslige kjøreegenskaper med en helt egen form for komfort.
Det blir aldri mykt og duvende, men det blir heller aldri stumpete som man kan oppleve at en del typiske sportsbiler kan bli.
Mercedes har selvsagt også sitt system, vår testbil var ikke utstyrt med dette, men Airmatic, som systemet kalles, koster i underkant av 20.000 kroner. Under alle normale kjøreforhold savner man ikke luftfjæring på Mercedesen.
E-Klasse har tatt et stort skritt fremover med den nye generasjonen, og kontakten mellom ratt og hjul er virkelig blitt bedre. Styrefølelse er imidlertid ikke det eneste som har blitt bedre, bilen virker bedre vektet og balansert enn tidligere, og mer lettkjørt.
På virkelig dårlig underlag viser imidlertid Mercedesen seg fra en noe dårligere side. Da blir det mye bevegelse i retninger som man ikke ønsker, og den store tyskeren sliter faktisk med å absorbere underlaget godt nok.
LES VIDERE:
- Testvurdering og poeng Jaguar XF S - Testvurdering og poeng Mercedes-Benz E 250
|