Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Folkets favoritter BILTEST: Når en ny Opel Astra melder seg til tjeneste, er det to andre tyskere som er naturlige og etablerte konkurrenter: Golf og Focus. En annen selvskreven rival ville vært Auris, men den lot vi hvile denne gang etter som en ansiktsløftning er rett rundt hjørnet. Mazda 3 forsvarer derfor Japans ære. |
||||||||||||||||
Først publisert i Bil nr 2/3-2010. På salgsstatistikken er det Volkswagen Golf som er kongen på haugen, ikke bare i kompaktklassen, for den ble den mest solgte bilmodellen totalt i Norge i fjor.
Når det gjelder kjøreegenskaper har Ford Focus vært den ledende i denne klassen, og disse to er selvskrevne testdeltakere når en helt ny Opel Astra entrer arenaen.
Som den fjerde testrivalen tok vi med Mazda 3 som kom i ny tapning høsten 2008.
Nykommeren Astra har lagt seg merkbart ut i forhold til forgjengeren, i alle retninger, lengden har for eksempel vokst med 17 cm.
Sjåførens miljø
Det er ikke vesensforskjell på førermiljøet i disse fire bilene. Alle har hva vi kan kalle en tradisjonell design på instrumentklokkene uten overdreven bruk av digitale effekter.
I Focus, som er den eldste konstruksjonen av de fire, er det i større grad hardplast som dominerer, så sånn sett kan vi si at denne detaljen er et synlig tegn på at bilen har levd en stund.
Sagt på en annen måte, det er grunn til å minne om at den nye Focus lanseres om ett års tid.
Setene med tilhørende sittekomfort krever noen ord: Focus har forholdsvis lange sitteputer og akseptabel sidestøtte i ryggen.
I Mazda 3 gir førersetet god side- støtte i ryggen, men sitteputen kunne vært lenger, dessuten får ikke de lengste av oss skjøvet setet langt nok bakover.
Golf byr på gode seter med akseptabel lengde på sitteputen, samtidig som sidestøtten i ryggen er grei nok, men ikke imponerende.
Den alt i alt beste fører- og sitteopplevelsen får vi i Astra, selv om venstrefoten må klare seg med en litt for smal fothviler. Førermiljøet er oversiktlig og funksjonelt.
Interiøret er delikat, og gir langt på vei et inntrykk av premiumkvalitet, med andre ord er det ikke noe langt sprang fra opplevelsen her i Astra og opp til Audi og BMW.
En kuriositet er at vi kan kåre Mazda 3 som «vinner» når det gjelder antall knapper og brytere å forholde seg til for sjåføren – nærmere bestemt 74, hvorav 17 bare på rattet.
Det tar med andre ord sin tid å gjøre seg kjent i dette førermiljøet.
LES VIDERE:
|