Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da BMW lanserte sin originale X3, var det Magna Steyr i Østerrike som sto for produksjonen, og det har de gjort siden. Dermed kom man raskt i gang og fikk et solid forsprang på erkerivaler. To års forsprang regnet BMW den gangen med å ha. De fikk fem - Mercedes og Audi kom først i 2008 med svar på tiltale da de lanserte GLK og Q5. LES: Vårt førsteinntrykk av Mercedes GLK LES OGSÅ: Vårt førsteinntrykk av Audi Q5 Den nye X3 er lett gjenkjennelig på utseendet, en typisk BMW X-modell. Produksjonen er flyttet til USA – nærmere bestemt til Spartanbourg i South Carolina, der også de større modellene, X5 og X6 settes sammen. Litt større I format er nye X3 ikke helt ulik sin forgjenger. Den er strukket med 8 cm, er blitt et par centimeter bredere og litt lavere. Akselavstanden er strukket med beskjedne 15 mm til 281 cm. Bagasjerommet er blitt vesentlig større. Med fem seter i bruk rommer det nå 550 liter (opp fra 480 l) mens volumet øker til 1600 liter (opp fra 1560) når baksetene legges ned. Baksetene er fleksible og kan legges ned i forholdet 40:20:40. BMW fremhever at komfortnivået er økt betraktelig fra forgjengeren, uten at det går på bekostning av kjøreegenskapene. Nye X3 er også blitt mer fleksibel og har fått et moderne, påkostet interiør i typisk BMW-stil. Firehjulsdrift er standard, likeså elektrisk, variabel servostyring. Standard på alle modeller er Efficient Dynamics med stopp/start, girskiftindikator og flere energisparende løsninger. En for Europa, en for USA I startfasen leveres BMW X3 med to alternative motorer. Den ene passer perfekt for Europa mens den andre vil ha mest gjennomslag i USA. BMW xDrive2,0d er en toliters firesylindret dieselmotor som byr på 184 hester og et maks dreiemoment på 380 Newtometer i området 1750 til 2750 omdreininger. Den leveres som standard med 6-trinns manuell girkasse og har et oppgitt snittforbruk på 0,56 liter på mila – tilsvarende et CO2-utslipp på 149 g/km. Null til hundre er oppgitt til 8,5 sekunder og potensiell toppfart til 210 km/t. Ønsker du automatgir er alternative en nyutviklet 8-trinns kasse. Denne gir X3 de samme ytelser, mens CO2-utslippet reduseres med to gram. Den alternative modellen er BMW xDrive 3,5i med twin turbo rekkesekser og 8-trinns automat som standard. Her får du 306 hk og 400 Nm allerede fra 1300 o/min. Modellen kan skryte av 0-100 på 5,7 sekunder, toppfart på 245 km/t og et snittforbruk på 0,88 l/mil, noe som er meget anstendig med slike ytelser. Nye BMW X3 kommer til Norge i november, og første anledning til å se bilen utstilt blir sannsynligvis på Paris-utstillingen i oktober. SJEKK: Vår lanseringskalender Vi kommer selvsagt tilbake med mer detaljert informasjon etter vår første prøvetur. SE VIDEO AV NY X3
|