Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hva er dette? Lenge har Mercedes hatt startpriser på rundt kr 400.000 for rimeligste C-Klassemodell. Dermed har de lekket kunder til erkerival BMW som har hatt modeller med små motorer til gunstige innstegspriser. BMW Norge har sågar fått fabrikken til å strupe effekten på enkelte modeller for å redusere hk-avgiften, uten at det har gått på bekostning av dreimoment og forbruk. Det er en slik løsning Mercedes nå har fått til med spesialmodellen E180 CDI, som strengt tatt er en nedtrimmet E200CDI. Det bekreftes også av utslippstallene som er identiske for de to. Som sedan koster nå den rimeligste C-Klasse under magiske 350.000 kroner, for en stasjonsvogn må du bla opp 32.000 kroner mer. Dermed har Mercedes modeller som tar opp konkurransen med BMW 316D og 318D. Hvordan er den? En tidligere Mercedes-eier vil umiddelbart finne seg til rette bak rattet. For oss som av og til også kjører andre merker, er det vanskelig å huske at mange funksjoner foretas via én spak som sitter skrått nede til venstre på rattet. En uvant plassering for mange. De fleste andre biler har fordelt disse funksjonene på to spaker. Det er dermed fort gjort å aktivere cruise-control når du egentlig har tenkt å betjene blinklyset, noe som kan gi en ubehagelig overraskelse. Parkeringsbremsen er en annen Mercedes spesialitet. Her er det verken håndbrekk eller elektronisk brems, fortsatt betjener du en pedal med venstre fot, og løser den ut igjen via en spak på dashbordet. Og mens vi befinner oss inne i bilen – dashbordet er litt mørkt og trist, men funksjonelt. Setene gir brukbar støtte i vår bil, og det lar seg gjøre å finne en god sittestilling med godt rattgrep. Når kjøreturen starter er bilens ”Agility Control” innstilt på Normal. Det egner seg for komfortabel cruising og kjøring på ujevn vei, og de fleste vil nok bruke denne innstillingen under de fleste forhold. Ønsker man en mer sportslig bil henter man frem Sport-innstillingen. Umiddelbart strammes chassiset og bilen krenger mindre i svinger. Dessuten får man raskere og mer aggressiv gassrespons. C-Klasse sedan er relativt kompakt, ganske lik en BMW 3-serie i volum, men mye mindre enn en Audi A4. Du kan dermed velge vesentlig større biler som for eksempel Passat, Mondeo og Insignia for et tilsvarende beløp som en rimelig C-Klasse. Motoren er trekkvillig, og selv om den ikke er noen direkte sprinter vil den oppfattes som sprek nok for de fleste i kundegruppen. Et dreimoment på 300 Nm er i denne sammenheng mer utslagsgivende enn 120 hester. Støynivået på ujevn asfalt er relativt høyt, noe som nok forsterkes av 17-tommers felger og lavprofilerte dekk som vår bil var utstyrt med. Det er imidlertid lite sjenerende støy fra dieselmotoren. Eksemplaret vi kjørte var utstyrt med automatkasse i stedet for den manuelle girkassa som er standard. Automatgir er nærmest er selvfølge på en bil som denne, men denne 5-trinns automatkassa bærer preg av å være utgått på dato sammenlignet med mye av det man finner i moderne biler i dag. Bør jeg kjøpe en? For mange er det en gammel drøm å eie en bil med stjerne på panseret. Den drømmen blir nå langt mer oppnåelig når C-Klasse får en innstegspris på under 350.000 kroner. De fleste vil nok i tillegg plusse på automatgir og litt komfortutstyr, og da havner man fort opp i kr 398.300 som vår bil var priset til. Viktig tilleggsutstyr på denne var automatgir, Avantgarde-pakke som gir den sportslige fronten, metallic lakk, parktronic og delskinn. Du får neppe igjen det du har lagt ut på utstyr ved innbytte, men du får en bil som er enklere å avhende samtidig som du øker komfortnivået den tiden du skal eie den. Mercedes oppnår normalt en høy annenhåndsverdi, for det er mange som deler drømmen om å kjøre rundt med stjerne på panseret. Enda mindre blir trolig tapet dersom du reduserer noe på utstyret og heller bruker differansen på en stasjonsvogn med automatgir.
|