img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Aston Martins One-77-kode knekket
STUDIOBESØK HOS ASTON: Hva er egentlig One-77? ”En perfekt symbiose av ren kunst og den råeste teknisk innovasjon” svarte de to med mest ansvar for Aston Martins nyeste og mest eksklusive bilmodell.

Det er alltid morsomt når de som har ansvaret for noe, forklarer det de har hatt ansvaret for.

 

Uansett om det er en vei som åpnes, eller en ny kleskolleksjon som vises, eller det er en ny bok som presenteres, å lytte til de som har gjort jobben er alltid spennende.
 
Flytte grenser
Så da Marek Reichman, Aston Martins sjefdesigner, og Ian Minards, sjef for produktutvikling og ansvarlig for dette prosjektet, tok noen av oss med rundt bilen, og brukte en time på å fortelle hva det egentlig dreide seg om, var det grunn til å være litt på alerten.
 
Selvfølgelig kan vi trekke på skuldrene av nok en ny superbil. Fullstendig irrelevant, og med en pris på langt over en million pund, er den selvfølgelig også umoralsk.
 
Men er det så enkelt? 
 
Hadde vi hatt noen pyramider eller domkirker i Milano eller noen Monolitt i Vigelandsparken, dersom ingen hadde våget å flytte grenser – og funnet noen som var villige til å betale for det? 
 
Her er det flyttet en mengde grenser.
 
 
Massiv bombe
Bilen er bygget på en karbonfiber-monocoque (produsert i Canada, forresten). Fjæringen er ren Formel 1, med push rods og horisontale fjærer og dempere.
 
Karosseriet er så skulpturert at det finnes ikke den karosseripresse i verden som kan håndtere disse intrikate formene – det er håndbanket aluminium, signert noen av Englands beste karosseribankere. 
 
En massiv bombe av en bil som veier under 1500 kg, der en Bugatti veier rundt 1900. 
 
Tørrsump-motor trukket så langt tilbake at man godt kan snakke om sentralmotor her også, bare at den sitter foran. Seks-trinneren montert bak, 710 hester og 750 Nm drar via bakhjulene. 
 
Men dette er katalog-informasjoner. Det som imponerer er selve prosjektet. 
 
 
Begeistring
Det tok 2 ½ år å gjøre det hele, frem til presentasjonen i Geneve i fjor, forteller Ian Minards (som tidligere førte Vanquish-prosjektet helt frem), og han forteller om hvor magert de egentlig er bemannet, men hvor entusiastiske de alle var og hvordan alle ble på jobben fire timer ekstra en juleaften, bare for å se på de nydelige karbon-konponentene som var fløyet inn den morgenen fra en underleverandør.
 
”Så hvilke andre prosjekter gikk det ut over?” spurte jeg. Ingen åpenbart, samtidig jobbet man parallelt med V12 i Vantage, Volante på DBS og – ikke minst – med Rapide som ikke ser ut som den har fått for lite oppmerksomhet den heller.
 
”Tvert om”, sier Minards, ”vi har hentet masse med denne bilen. Vi har lært en helt annen prosjektadministrasjon, og siden dette var en så helt spesiell bil, klarte vi å bygge opp en helt ny form for begeistring i hele organisasjonen. 
 
Kunstverk
Marek Reichman går rundt bilen og maler detaljer i luften med store armbevegelser.  Men det han ikke sier, som jeg synes er noe av det beste med bilen, er at på tross av at dette er noe helt annet (bortsett fra grillen), er du ikke i tvil om at det er en Aston Martin du har foran deg, uansett hvilken vinkel du ser den fra. Det er denne type signatur som forteller at her er det gjort et skikkelig kunstverk.
 
Skissene på veggen forteller alt om det. De første, grove, ideene har utvilsomt Markes håndskrift. Men så finner jeg skisser, noen er signert Miles, andre står det Hill på. Dette er folk som jobber intuitivt med Reichman, og har gjort det siden de alle sammen var og tegnet drømmebiler hos Ford i USA (sammen med bl.a. norske Per Ivar Selvaag). Mercury Messenger var et høydepunkt fra den tiden. 
 
Matt Hill gikk ut fra Coventry i 1995 og har både vært innom Lotus og syslet med planer om sin egen komposittbil, som han døpte Banshee mens Miles Nurnberger kom fra Coventry et par år senere og gikk Ford/Aston-løypa hele veien. Hill gjør mest interiør mens Nurnberger er en eksteriør-mann.
 
Og begge åpenbart genspleisa med Aston Martin-DNA.
 
 
Akademisk interesse
Det er vel ikke ukjent at navnet betyr at bilen skal bygges i 77 eksemplarer (den vi så er ikke blant dem, den er en ren utviklingsmodell). Til nå er litt over 50 plassert, de første skal leveres i oktober i år.
 
Og til hvilken pris?
 
Aston Martin er smarte, de har lært av for eksempel Ferrari, som er verdensmestre på myte-making, å være litt mystiske. Top Gear har sagt at prisen blir 1,2 millioner pund. Robb Report, som vel leses av de fleste potensielle kundene, har antydet 1,7 millioner.
 
Prisen er av akademisk interesse. For meg er det nok å vite at den finnes, akkurat som pyramidene, domkirken i Milano og Monolitten i Frognerparken.
 

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer