Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har blitt en trend at kompakte SUVer leveres med tohjulsdrift i tillegg til firehjulsdrift de siste årene. Du sparer penger både på bil og drivstoff dersom du klarer deg med drift på for- eller bakhjulene, og det er det mange som gjør i varmere strøk. Dette tar Land Rover konsekvensen av – når 2011-modellene av Freelander lanseres, er forhjulsdrift et nytt alternativ i tillegg til firehjulsdrift. Freelander 2 eD4 er betegnelsen på den nye modellvarianten som kan skilte med et snittforbruk på 0,47 liter på mila. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 158 gram per kilometer. – Med denne modellen tar vi opp konkurransen i det svært populære 2WD SUV-markedet, sier Land Rovers administrerende direktør, Phil Popham. – I Europa utgjør SUV med tohjulstrekk 23 prosent av totalmarkedet for SUV, og vi ønsker å være en sterk aktør her, fortsetter han. – Tohjulsdrift er bare ett eksempel på hvordan vi videreutvikler bilenes effektivitet. Vi skal selvsagt fortsette å lage ”verdens beste terrengkjøretøy” for de som ønsker firehjulstrekk, men nå får også de som ikke har behovet for firehjulstrekk et alternativ, konkluderer Popham. Bilen har en 2,2-liters dieselmotor som yter 150 hk og har et maks dreiemoment på 420 Nm. Den gjør null til hundre på 10,9 sekunder og har en potensiell toppfart på 180 km/t. Den samme motoren er selvsagt tilgjengelig med firehjulsdrift og kan da også leveres i en kraftigere versjon med 190 hk. Maks dreiemoment er imidlertid det samme i begge, så her legger du trolig igjen mye avgiftskroner for å oppnå litt ekstra effekt. Små endringer er foretatt i fronten på Freelander og den får nye lykter både foran og bak. En nyttig finesse på nye Freelander er ”diesel misfueling device” som gjør det umulig å tanke annet enn diesel. Biler med manuell girkasse får auto stopp / start som standard.
|