img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Komfortabel cruiser
NETTKJØRT: Selv om sommerværet ikke har vært perfekt og høsten står for døren, kan en cabriolet med innebygget hardtop, som Lexus IS 250C, være et alternativ.

Hva er dette?

IS250C er Lexus takløse variant av BMW 3-serie-konkurrenten IS. I utgangspunktet er den ikke ulik en vanlig IS 250, selvsagt med unntak av det tredelte aluminiumstaket og profiler som dette bidrar til å gi bilen.

Bilen er utstyrt med en 204-hesters V6-motor på 2,5 liter. Lexus er store i USA, og bilen fremstår nok også som mer skreddersydd mot dette markedet, selv om den også retter seg inn mot europeiske kunder.

IS 250C fremstår definitivt som en premiumbil. Svært mye utstyr, særlig med vekt på komfortelementene.

Hvordan er den?

En av fordelene ved å velge et tredelt tak, er at de som sitter i forsetene slipper å få frontruta tett inntil pannen.

Dessuten får det tredelte taket lettere plass i bagasjerommet enn et todelt tak. Det gjør at man i større grad kan holde seg til en tradisjonell coupéform på karosseriet. Todelte tak har en lei tendens til å påvirke designen på bilen i negativ retning.

LES OGSÅ: På Lexus-crise

Eksteriøret er moderne, om ikke akkurat revolusjonerende – men gjør at bilen absolutt fremstår som et medlem av Lexus-familien.

20 sekunder skal det ta å lukke, eller åpne taket på IS 250C. Det er raskt – og selv om forskjellen mellom 20 og 35 sekunder ikke høres mye ut, oppleves det faktisk som en viktig del av den daglige praktiske bruken i et land der været ikke har vist seg som spesielt stabilt.

2,5-literen er en direkteinnsprøytet V6er med 204 hester og 252 Newtonmeter dreiemoment. Den fremstår ikke som råsterk, men effekten er mer enn tilstrekkelig for denne bilen.

Kreftene er lette å porsjonere, og fortsetter å øke i styrke opp til rødstreken på 6500 omdreininger. Lydbildet tyder på at man har rettet seg mot komfort og luksus, mer enn sport – og det står godt til bilen.

En konkurrent: Nettkjørt BMW 3-serie Cabriolet

Fra stillestående til 100 tar det ni sekunder, ikke superraskt, men for en bil som veier 1800 kilo er det heller ikke så dårlig.

Hele veien preges bilen av at den er laget med vekt på luksus og komfort, og ikke sport.

Dette gjelder også når man tar bilen ut på landeveien. Med taket nede er det fortsatt ganske stille nede i coupéen. Klimaanlegget er smart og tilpasser seg dine valg.

Det betyr at det automatisk justerer seg når du har tatt ned taket. Da reguleres viftehastighet og mengden varme, basert på temperaturen utenfor bilen, og hastigheten du kjører i.

En annen konkurrent: Nettkjørt Audi A5 Cabriolet

En god løsning er at man bare trenger å trykke på en knapp for å komme seg inn og ut av baksetene. Ikke at det er spesielt attraktivt å sitte der, annet enn for litt mindre barn – men det er fullt mulig om de ikke er for store – både de som skal sitte foran, og de som skal sitte bak.

Interiøret er typisk Lexus. Det er lett å finne frem blant knappene, når du bare først har orientert deg. Følelsen av premium er stort sett dekket på alle områder.

Setene er myke og komfortable, og bredere enn i enkelte av konkurrentene. Så er det heller ikke noe behov for å klistre deg fast i stolen i en bil som denne.

Støynivået er bra – også med taket på. Alle sammenføyninger og lister ser ut til å gjøre jobben sin slik det er tenkt å fungere.

En tredje konkurrent: Prøvekjørt Mercedes E-Klasse Cabriolet

Kjøreopplevelsen er god. IS 250C fremstår først og fremst som svært komfortabel, og selv ganske ruskete underlag håndteres godt. Lexus har gjort en god jobb når det gjelder å stramme opp chassiset, noe som føles positivt når du er ute på veien.

Selv med taket nede, kjennes bilen akseptabelt stiv – ikke best i klassen, men på ingen måte dårlig.

Styringen er litt tyngre enn vi hadde forventet, men gir god respons. Igjen, ingen sportsbil – men absolutt velkjørende.

Vår testbil var utstyrt med både Luxury-pakke, og noen tilvalg til denne. Det gjør at den fremstår som meget velutstyrt. Det reflekteres selvsagt også i prisen, men som vanlig med Lexus er det svært mye som er inkludert i standardutstyret.

Bør jeg kjøpe en?

IS 250C fremstår som et bra alternativ for den som er ute etter en allround premiumbil der man raskt og enkelt velger om man vil kjøre åpent eller lukket.

Bilen er først og fremst bygget for at to voksne mennesker skal kunne kjøre både korte og lange turer med maksimal komfort.

Den tar gjerne i mot utfordringen fra litt svingene og krevende veier, men det er ingen grunn til å stille med kjøresko og hjelm – her gjelder det å finne tempoet som passer bilens noe roligere sjel.

Med en startpris på kr 753.500 er det imidlertid helt klart at den kommer i kategorien kostbar, men for den som ønsker flere biler i en, er den et godt alternativ i denne klassen.

SE: Flere bilder av IS 250 C

FAKTA Lexus IS 250 C Executive

Motor:

V6-bensin, 2500 ccm

Effekt:

153 kW (208 hk)
252 Nm v/4800 o/min.

Mål:

463 x 180 x 141 cm (L/B/H)

Akselavstand:

273 cm

Egenvekt m/fører:

1805 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,0 sek.

Toppfart:

210 km/t

Snittforbruk:

0, 93 l/mil

CO2-utslipp:

219 g/km

Pris fra:

kr 753.500

Pris som prøvekjørt:

kr 832.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer