img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Luksus på hytteveien
NETTKJØRT: Den nye Volkswagen Touareg leveres med enten V6, V8 eller V6 Hybrid. Førstnevnte er så absolutt rimeligst, og vi har kjørt den i Offroad-utgave.

I løpet av sommeren har andre generasjon Volkswagen Touareg kommet på plass her hjemme. I tillegg til både V6- og V8-dieselmotorer står hybrid på programmet.

Sistnevnte er meget eksklusiv – vi tenker på prisen – for den koster intet mindre enn 487.720 kroner mer enn med V-sekser, det vil si drøyt 1,3 mill., før ”nødvendig” ekstrautstyr plusses på.

Under panseret på vår prøvebil sitter en V6 TDI-motor som yter 240 hk. Den sørger for at den 2,2 tonn tunge ekvipasjen flytter seg fra null til hundre på ubeskjedne 7,8 sekunder.

Touareg er nå utstyrt med 8-trinns automatkasse (Tiptronic) som standard. Den yter sitt bidrag til reduksjonen av drivstofforbruket ved at det åttende giret er en ren ”overdrive” som senker motorturtallet med 34 prosent i forhold til sjettegir.

Ti prosent lettere

Et annet bidrag til reduksjonen av drivstofforbruk og utslipp, er at Touareg har blitt mellom 203 og 222 kg lettere enn forgjengeren i vekt, avhengig av motor.

En imponerende slankeoperasjon, ti prosent vektreduksjon som følge av et generasjonsskifte må kunne kalles formidabelt. Dette har ikke gått ut over konstruksjonens styrke, for vridningsstivheten har økt med fem prosent.

LES OM: Porsches nye terrengsnobb

Noen V10-motor står ikke på programmet denne gang. Det er V8 TDI med 340 hk og et moment på hele 800 Nm som nå er storebror.

Grunnen er det kommende Euro 5-utslippskravet, og den nye V-åtteren har et forbruk som ligger 0,28 l/mil lavere ved blandet kjøring enn den nå pensjonerte V10 TDI.

Meget stabil

Både sittekomfort og kjørekomfort ligger på et toppnivå. På landeveien oppfører bilen seg meget stabilt og forutsigbart. Ved lave hastigheter, slik som ved kjøring på dårlige hytteveier, er styringen lett -- vi er tilbøyelige til å si dvask.

Så fort hastigheten øker, strammes styringen opp skikkelig. I både normale landeveishastigheter, og ikke minst på motorvei, er styringen meget presis.

Vår prøvebil er utstyrt med luftfjæring med automatisk nivåregulering og høydeinnstilling (koster 26.450 kroner ekstra).

Dette gir deg mulighet for individuelt oppsett på chassiset (Comfort, Normal eller Sport), alt etter veistandard og kjørestil, noe som øker kjøregleden ytterligere.

Hjuloppheng og fjæring jobber harmonisk og behagelig, det skulle bare mangle på dette nivået.

Sport er, som navnet tilsier, en innstilling som egner seg ved frisk kjøring på gode asfaltveier. Velger du Comfort eller Normal, er det veldig lite av slag og vibrasjoner som overføres til karosseri og ratt, selv på meget dårlig asfalt.

Takler tøffere jobb

Mens første generasjon Touareg ”bare” ble levert med 4Motion, leveres nykommeren med to alternative systemer for firehjulsdrift.

Basisutgaven har 4Motion med Torsen-differensial og elektronisk differensiallås på alle fire hjul. Her er klatreevnen begrenset til 31 grader.

Ved hjelp av en knapp på midtkonsollen aktiveres et ”Offroad driving programme” som tilpasser ABS, EDS og ASR for terrengkjøring, samtidig som Hill Descent Assist aktiveres.

Det andre alternativet, som vi kjører her, er offroad-utgaven som er utstyrt med 4XMotion, et avansert system som kan stilles inn i fem trinn – og som kan takle stigninger på 45 grader.

Trinn 1 er for vanlig landeveiskjøring, trinn 2 benyttes når du skal kjøre på dårlig skogsvei, mens de tre neste trinnene kobles inn hvis du møter virkelig tøffe utfordringer.

Med trinn 3 legger du nemlig inn lavgir med en utveksling på 2,69, med trinn 4 aktiverer du sperre på midtdifferensialen, og med trinn 5 legger du inn differensialsperre bak.

På denne offroad-utgaven er bakkeklaringen økt med 1 cm foran og 1,5 cm bak, og dessuten har den 100 liters drivstofftank i stedet for 85 liter. 

Lang smørbrødliste

Du får Touareg fullastet med tekniske godbiter – men hold godt på kredittkortet hvis du har tendens til å gå amok i godtebutikken.

Adaptiv cruisekontroll koster 19.100 kroner ekstra, luftfjæring koster 26.450 kroner. Area View (fire kameraer som gir 360 graders visning rundt bilen) må du betale 10.950 kroner for, 16.850 hvis du også vil ha med parkeringssensorer foran og bak.

Skinninteriør med navigasjonssystem får du i en pakkeløsning for 46.500 kroner, mens interiørsportspakke som inneholder mørke ruter, oppvarmet ratt og sort taktrekk, har en prislapp på 7850 kroner. For å nevne noe fra menyen.

Ni kollisjonsputer, to-soners klimaanlegg og 17-tommers lettmetallfelger hører med til standardutstyret.

På vår prøvebil sitter det gummi med den ubeskjedne dimensjonen 265/50 R19. Dessuten finner vi snacks som adaptive bi-xenonlys med de karakteristiske LED-kjørelysene, og dette må du plusse på 14.350 kroner for.

FAKTA Volkswagen Touareg V6 TDI 3.0 Offroad

Motor:

6-syl. diesel, 2967 ccm

Effekt:

176 kW (240 hk) v/4000 o/min.
550 Nm v/2000-2250 o/min.

Mål:

480 x 194 x 171 cm (L/B/H)

Akselavstand:

289,3 cm

Bagasjevolum:

520 - 1642 liter

Egenvekt m/fører:

2224 kg

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

218 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,74 l/mil

CO2-utslipp:

195 g/km

Pris fra:

kr 858.390

Pris som prøvekjørt:

kr 1.009.640.

Konkurrenter: Porsche Cayenne, Audi Q7, Range Rover Sport og Lexus RX 450h.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer