Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I løpet av sommeren har andre generasjon Volkswagen Touareg kommet på plass her hjemme. I tillegg til både V6- og V8-dieselmotorer står hybrid på programmet. Sistnevnte er meget eksklusiv – vi tenker på prisen – for den koster intet mindre enn 487.720 kroner mer enn med V-sekser, det vil si drøyt 1,3 mill., før ”nødvendig” ekstrautstyr plusses på. Under panseret på vår prøvebil sitter en V6 TDI-motor som yter 240 hk. Den sørger for at den 2,2 tonn tunge ekvipasjen flytter seg fra null til hundre på ubeskjedne 7,8 sekunder. Touareg er nå utstyrt med 8-trinns automatkasse (Tiptronic) som standard. Den yter sitt bidrag til reduksjonen av drivstofforbruket ved at det åttende giret er en ren ”overdrive” som senker motorturtallet med 34 prosent i forhold til sjettegir. Ti prosent lettere Et annet bidrag til reduksjonen av drivstofforbruk og utslipp, er at Touareg har blitt mellom 203 og 222 kg lettere enn forgjengeren i vekt, avhengig av motor. En imponerende slankeoperasjon, ti prosent vektreduksjon som følge av et generasjonsskifte må kunne kalles formidabelt. Dette har ikke gått ut over konstruksjonens styrke, for vridningsstivheten har økt med fem prosent. LES OM: Porsches nye terrengsnobb Noen V10-motor står ikke på programmet denne gang. Det er V8 TDI med 340 hk og et moment på hele 800 Nm som nå er storebror. Grunnen er det kommende Euro 5-utslippskravet, og den nye V-åtteren har et forbruk som ligger 0,28 l/mil lavere ved blandet kjøring enn den nå pensjonerte V10 TDI. Meget stabil Både sittekomfort og kjørekomfort ligger på et toppnivå. På landeveien oppfører bilen seg meget stabilt og forutsigbart. Ved lave hastigheter, slik som ved kjøring på dårlige hytteveier, er styringen lett -- vi er tilbøyelige til å si dvask. Så fort hastigheten øker, strammes styringen opp skikkelig. I både normale landeveishastigheter, og ikke minst på motorvei, er styringen meget presis. Vår prøvebil er utstyrt med luftfjæring med automatisk nivåregulering og høydeinnstilling (koster 26.450 kroner ekstra). Dette gir deg mulighet for individuelt oppsett på chassiset (Comfort, Normal eller Sport), alt etter veistandard og kjørestil, noe som øker kjøregleden ytterligere. Hjuloppheng og fjæring jobber harmonisk og behagelig, det skulle bare mangle på dette nivået. Sport er, som navnet tilsier, en innstilling som egner seg ved frisk kjøring på gode asfaltveier. Velger du Comfort eller Normal, er det veldig lite av slag og vibrasjoner som overføres til karosseri og ratt, selv på meget dårlig asfalt. Takler tøffere jobb Mens første generasjon Touareg ”bare” ble levert med 4Motion, leveres nykommeren med to alternative systemer for firehjulsdrift. Basisutgaven har 4Motion med Torsen-differensial og elektronisk differensiallås på alle fire hjul. Her er klatreevnen begrenset til 31 grader. Ved hjelp av en knapp på midtkonsollen aktiveres et ”Offroad driving programme” som tilpasser ABS, EDS og ASR for terrengkjøring, samtidig som Hill Descent Assist aktiveres. Det andre alternativet, som vi kjører her, er offroad-utgaven som er utstyrt med 4XMotion, et avansert system som kan stilles inn i fem trinn – og som kan takle stigninger på 45 grader. Trinn 1 er for vanlig landeveiskjøring, trinn 2 benyttes når du skal kjøre på dårlig skogsvei, mens de tre neste trinnene kobles inn hvis du møter virkelig tøffe utfordringer. Med trinn 3 legger du nemlig inn lavgir med en utveksling på 2,69, med trinn 4 aktiverer du sperre på midtdifferensialen, og med trinn 5 legger du inn differensialsperre bak. På denne offroad-utgaven er bakkeklaringen økt med 1 cm foran og 1,5 cm bak, og dessuten har den 100 liters drivstofftank i stedet for 85 liter. Lang smørbrødliste Du får Touareg fullastet med tekniske godbiter – men hold godt på kredittkortet hvis du har tendens til å gå amok i godtebutikken. Adaptiv cruisekontroll koster 19.100 kroner ekstra, luftfjæring koster 26.450 kroner. Area View (fire kameraer som gir 360 graders visning rundt bilen) må du betale 10.950 kroner for, 16.850 hvis du også vil ha med parkeringssensorer foran og bak. Skinninteriør med navigasjonssystem får du i en pakkeløsning for 46.500 kroner, mens interiørsportspakke som inneholder mørke ruter, oppvarmet ratt og sort taktrekk, har en prislapp på 7850 kroner. For å nevne noe fra menyen. Ni kollisjonsputer, to-soners klimaanlegg og 17-tommers lettmetallfelger hører med til standardutstyret. På vår prøvebil sitter det gummi med den ubeskjedne dimensjonen 265/50 R19. Dessuten finner vi snacks som adaptive bi-xenonlys med de karakteristiske LED-kjørelysene, og dette må du plusse på 14.350 kroner for.
Konkurrenter: Porsche Cayenne, Audi Q7, Range Rover Sport og Lexus RX 450h.
|