Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Henning og Mads i Fiesta To av Norges mest markante rallyførere de siste årene, Henning Solberg og Mads Østberg, kjører på samme team i hver sin Ford Fiesta S2000 i Rally Tyskland kommende helg. |
||||||||||||||||
Til sammen har Henning Solberg og Mads Østberg tatt åtte NM-titler i WRC-klassen siden 1999. Mens storebror Solberg (37) har satset internasjonalt siden 2004, bygger Mads Østberg (22) seg opp til en internasjonal karriere fra neste år. Når de torsdag kveld starter i årets 9. VM-runde, kjører begge for det anerkjente Ford-teamet, M-Sport. Henning Solberg skal ut i sitt andre løp i en Ford Fiesta S2000, bilen som er grunnlaget for den nye generasjonen WRC-biler som kommer fra neste år. Han kjører asfaltløpene i VM-serien i en Fiesta, mens han er tilbake i en Focus RS WRC når neste grusløp kjøres i Japan. Fiesta-debuten i Rally Bulgaria i juli ga Henning klasseseier i S2000, og nå ser han frem til et nytt asfaltløp med sin nye bil. - Det var fantastisk å kjøre bilen i Bulgaria. Den er godt balansert, kjøreegenskapene er meget gode og den fungerer svært effektivt på asfalt, så jeg gleder meg til helgens løp, sier Henning Solberg som vil ha sin faste kartleser, Ilka Minor, ved sin side. For Mads Østberg og hans svenske kartleser Jonas Andersson blir det debut med Fiesta. De testet bilen mandag denne uken, og var meget godt fornøyde. - Det var et positivt bekjentskap. Vi har hørt mye positivt om bilen, og også fått mange viktige innspill fra Henning Solberg. Vi kjørte ganske mye mandag og kom frem til innstillinger som jeg føler meg komfortabel med, sier Mads Østberg. Han imponerte stort da han nylig kjørte inn til 7. plass i Rally Finland med sin nærmest utgåtte Subaru Imprea WRC. Når han nå velger å kjøre en Fiesta S2000, er det for å forberede seg til neste år. - Jeg ønsker å få kjennskap til denne bilen ettersom neste års WRC-biler teknisk sett bygger på denne men er utstyrt med en annen motor. I tillegg har jeg liten erfaring på asfalt, og jeg ser det som en fordel å skaffe seg mer asfalterfaring med en S2000-bil. - Målet er å kjøre VM neste år, og da er også Ford og M-Sport et alternativ for oss, men ikke det eneste, sier Mads Østberg. Henning Solberg har kjørt asfaltløpet Rally Tyskland to ganger tidligere. Hans beste plassering kom i 2008 da han ble nummer sju. I fjor var ikke løpet med i VM. - Det er et tøft og ikke minst langt rally med noen virkelig krevende fartsetapper. Det er heller ikke bare asfaltunderlag. Noen steder er det betong. - Jeg håper vi kan være med i toppen av S2000-klassen, men i første omgang er det viktig å få mer erfaring med bilen, og gjøre så godt jeg kan, sier Henning Solberg. Mads Østberg har også et klart mål med løpet, og det er å komme til mål og få erfaring med en ny bil og ny klasse. - Selvtilliten er på topp etter Rally Finland, og det er klart at vi kommer til å satse. Men det viktige blir å komme seg gjennom løpet og få erfaring med bilen og underlaget, mener Mads Østberg. Han skal kjøre samme bil også i Rally Frankrike senere i høst, mens han skal kjøre sin Subaru Impreza WRC i Rally Wales. Rally Tyskland kjøres nær grensen til Luxembourg, og har sin base i landets eldste by, Trier. Løpet er kjent for å være krevende, spesielt med tanke på at det er så varierende forhold som møter førerne. I hovedsak kan man si det er tre typer veier. Det er trange veier mellom vinrankene i Moseldalen, der det går fort rett frem før man kaster seg inn i en hårnålsving. De høye vinrankene førere til at sikten er minimal, og det er vanskelig å finne rytmen i kjøringen her. Så har man de spesielle veiene inne på militærområdet Baumholder, bygget for øvelseskjøring og trening med militære tanks. Her er underlaget en del steder betong og ikke asfalt. Her skal førerne blant annet to ganger gjennom årets lengste fartsetappe, Arena Panzerplatte, på hele 48 km. Den tredje varianten er mer lik offentlige veier slik vi kjenner dem, i Saarland. På flere av etappene vil gjennomsnittshastigheten ligger godt over 100 km/t. I tillegg kan regnvær gjøre veiene glatte og enda vanskeligere enn de i utgangspunktet er. Løpet innledes med startseremoni i den historiske delen av Trier, Porta Negra, på torsdag kveld. Det er også i dette området søndagens Super Spesial-etappe kjøres. Løpets serviceplass er også i Trier. Totalt skal det kjøres 19 fartsetapper på til sammen hele 407 km. I tillegg til at Rally Tyskland er VM-runde for WRC-klassen, teller løpet også med i SWRC som er VM-klassen for S2000-biler. Verken Solberg eller Østberg teller med i dette mesterskapet. Det gjør derimot en tredje østfolding på startstreken, Eyvind Brynildsen i en Skoda Fabia S2000. Det er totalt 14 førere med S2000-biler i løpet. Sebastien Loeb fra Frankrike har vunnet løpet alle ganger det har vært med i VM. I 2008 vant han foran Dani Sordo fra Spania og Francois Duval fra Belgia. Henning Solberg ligger på en 9. plass sammenlagt i VM etter sju runder. Mads Østberg er på 10. plass. Det er Sebastien Loeb som leder, foran Sebastien Ogier og finske Jari-Matti Latvala. (Kilde: Pressemelding)
|