img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Turtips for racerbane-samleren
Trenger du en bilturplan? I fire innslag beskriver Jon Winding-Sørensen en tre-timers biltur med en rekke spennende stopp. Vi har allerede vært hos Porsche og Mercedes med Daimler og Maybach. I dag skal vi samle på racerbaner

LES: Besøk hos Porsche

LES OGSÅ: Besøk hos Mercedes

Jeg har et litt sentimentalt forhold til Stuttgart. Helt fra jeg begynte å besøke bilfabrikker – og nå er vi tilbake i steinalderen, var det en fornøyelse å besøke både Mercedes, som utmerket seg ved å ha 50 km fartsgrense inne på fabrikkområdet – alle andre nøyde seg med fislete 20, og å besøke Porsche, som vel egentlig ikke hadde noe fabrikkområde i det hele tatt.

Hos Porsche hadde de en vanvittig morsom baron som PR- (og racing) sjef, og det var ikke sjelden han hadde et eller annet morsomt i hendene – noe som så helt vanlig ut, for eksempel, men som var av aluminium og hadde to ganger to overliggende kamaksler.

Da var rutinen at vi kjørte vestover til det som het Solitude-banen. I virkeligheten en praktfull samling offentlig landevei som ikke så sjelden ble stengt for løpsformål, og var den ikke stengt så kjørte vi der allikevel, som om den var stengt.

På mange måter en replika av Nürburgring, slik den slynget seg opp og ned gjennom tett skog, med nydelige rettstrekninger, virkelig utfordrende sving-kombinasjoner og stadig skiftende overflater.

Underlig nok var lengden, litt over 11 km, nøyaktig halvparten av Nordschleife. Så hvorfor skulle Mercedes og Porsche (eller NSU, dette var også en bane for motorsykler) dra til Nürburgring da, for å teste ut sitt siste racing-stoff når de hadde en halv Ring på dørstokken?

Jeg kan forsikre at man møtte muntre maskiner, og dramatiske dekkspor, der i begynnelsen av 60-årene.

Navn som Jim Clark, Jack Brabham, Dan Gurney, John Surtees, von Trips har skrevet seg inn i Solitude-historien – Gurney har banerekorden på noe over 170 km/t med den Formel 1-bilen som i dag står på Porsche-museet, men Mike Hailwood har visstnok kjørt enda fortere, på en MV Agusta, i regn!

Hans Herrmann, en annen stor racerkjører, bor i Magstadt, rett rundt svingen.

I midten av 60-årene begynte man for alvor å tenke sikkerhet, den kliniske Hockenheimring var bygget og Solitude Ring hadde sett sitt siste løp.

Men fremdeles har man de uoffisielle – som da jeg tok meg rundt med noe såpass beskjedent som en BMW 320d – eller om torsdagene da de seriøse motorsyklistene møtes ved Hotel Glemseck

Det er lett å finne veiene. Ta av fra A8 ved Leonberg-krysset og du kjører nesten rett inn i Start/Målområdet.

Kjør mot klokka, følg kartet som ligger i bildegalleriet – eller følg den glimrende anvisningen på Wikipedia, les deg opp litt på forhånd, og du vil ha 20 minutters nydelig racing-nostalgi.

Skjønt nostalgi. Kanskje kan det bli virkelighet igjen. Tidligere i år var det en presentasjon i Stuttgart der man kom med forslag om hvordan man kunne vekke Solitude Ring til live igjen. 

Du finner forslaget på DENNE LINKEN - blir det noe av skal jeg jommen prøve å være der.


Noris Ring

Dette var dagens racerbane for de som er i nærheten av Stuttgart. Men som det gikk frem av forrige innslag (KLIKK HER FOR Å LESE),reiste vi fra Stuttgart til noe som het Neumarket i Øvre Pfalz. Et annet navn i nærheten av Nürnberg. Og der finner du en av de merkeligste racerbaner i hele verden.

Banen består av vaskebrettflate gater, delvis med betong. Omgivelsene er dødtriste, men stappfulle av historie. Og her er det Hitler-tidens historie, og ikke racing, du bør ha lest deg opp på, hvis du vil inkludere denne banen i samlingen din.

Hvis du har stilt inn Zeppelinstrasse på GPS’en din, fører den deg til utkanten av denne byen, med den vakre Gamlebyen, og der ser du med en gang restene etter ”Reichsparteitagsgelände".

Der en rekke av de mest storslagne propagandaparadene fant sted, og der en frådende Führer ble fremført i dramatiske nærbilder.

Nå er anlegget en ruin, og rundt denne ruinen begynte man allerede i 1947 å kjøre bilrace. Først i en merkelig 8-talls form som egentlig høres ganske spennende ut, men etterhånden ble layouten slik den er i dag når de kjører DTM.

I prinsippet to lange raker, den ene avbrutt av to 90-gradere, og to hårnåler. 2,3 kilometer, og tilskuerne på de store tribunene (som bygges opp og ned for hvert løp) behøver ikke kjede seg. Rundetidene er under ett minutt.

Du vil finne et litt sørgelig sted der, minneplaketten der Pedro Rodriguez kjørte seg i hjel med en Ferrari 512 i 1971. Bortsett fra det innslaget er dette en bane bare for fest og moro.

Den regnes som høydepunktet i DTM-serien – ingen steder kommer fansen så tett innpå bilene og førerne.

Egentlig skulle jo denne banen vært kalt NürnbergRing, etter byen den ligger i. Men man mente vel, med en viss rett, at noen da ville kjøre feil vei. Det er jo noe annet, og bedre kjent, som heter nesten akkurat det samme.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer