Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
DEL 1: Besøk hos Porsche DEL 2: Besøk hos Mercedes DEL 3: Turtips for racerbane-samleren Ser du på kartet, ser du hvor logisk denne turen er. Stuttgart med omgivelser, litt opp og øst mot Nürnberg og en småby i nærheten, og så ned til Ingolstadt. For i dag skal vi til Audi for å se på deres jubileumsutstilling. Den virkelig informerte, vil med rette kunne spørre om hvilket jubileum. - 25 år siden Audi AG ble stiftet – et meget enklere navn enn Audi NSU Auto Union AG. - Eller 125 år siden Wanderer ble stiftet – en spennende del av gamle Auto Union. - Eller 45 år siden de bygde den første personbilen etter krigen. - Eller kanskje 10 årsdagen for dette gedigne museets åpning? Nix! Det som ble feiret var 30 år med Quattro. Og det gjorde de på skikkelig vis. Ved å hente en rekke av de bilene som har skrevet firhjulsdrift-historie. Både fra private samlinger, fra andre bedriftssamlinger, fra Auto Stadt i Wolfsburg og fra sitt eget – som de kaller Museum Mobile. Også et av de bilmuseene som virkelig er verdt å besøke (glem heller ikke BMW-museet, en time videre på vei mot Italia), ikke minst på grunn av de gjennomarbeidede spesialpresentasjonene de har. Den eneste bilen som vel hadde fortjent sin plass, var Spykers tidlige firhjulsdrift-forsøk, og kanskje Millers utrolige Indy-racer – men man kan ikke få alt, og jeg var i hvert fall fornøyd. Her så vi Bugattis forsøk (dersom noen forsøker å forklare at den var en suksess, og bygget av et geni, så la ham bare prate på, Bugatti-folkene er det ikke noe å gjøre no’ med). Vi fikk Porsche Cisitalia delt opp i sine minste komponenter, stempler som på en moped og kompressor som på en GMC. Ferguson-pioneren, racerbilen hvis firehjulsdriftsystem etterpå ble en viktig komponent for Jensen - som de også hadde et eksemplar av. En av månebilene var der, Volkswagens og DKWs Jeep-forsøk, og selvfølgelig flere Audier, både moderne konsepter og den originale Ur-Quattro. I tillegg til dette har du jo hele samlingen også, fra de tidligste pionerer, Audi og Horch, merker du nesten ikke kjenner i dag: Wanderer og DKW, mektige racingmaskiner fra 30-årene, på to og fire hjul, spennende pionerinnsats fra NSUs side – her får du mer enn en enmerke-historie. Men når det gjelder Audi-museet er det verd å nevne at du burde sjekke på nettet at det virkelig er åpent. Det skjer nemlig så mange andre aktiviteter rundt Audi Forum-området, konserter for eksempel, at det hender de må stenge museet. På den annen side, etter at jeg en gang i fjor hadde hørt en Mina-konsert i to timer, savnet jeg ikke museet i det hele tatt.
|