Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er gått syv år siden Bentley Continental GT debuterte, og siden har den også kommet i firedørs utgave og som cabriolet. Nå står modellen foran et generasjonsskifte. Selv om den ved første øyekast ser ganske lik ut, er det mye nytt på den nye modellen – inkludert en oppdatert motor, og en ny V8 som fortsatt er hemmelig. Den nye Continental GT har identisk lengde og høyde med forgjengeren, men skjermene er ”banket” litt ut for å gi plass til større sporvidde (+ 41 mm foran og 48 mm bak). Dermed er bredden økt med 50 mm. Grillen er litt lavere og mer oppreist for å gi plass til et lengre panser. Lyktene er helt nye, både foran og bak. LES OGSÅ: Ekstra eksklusiv Bentley Motoren er fortsatt en 6-liters W12 utviklet av VW-gruppen, men ny motorstyring gir økt effekt og høyere dreiemoment. Den kan skilte med 575 hestekrefter og 700 Newtonmeter. Dermed gjør den unna null til hundre på 4,6 sekunder og har en potensiell toppfart på 318 km/t. Om det måtte interessere, så er snittforbruket oppgitt til 1,65 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 384 g/km. Bilen kan kjøres på vanlig bensin eller bioetanol (E85). Girkassen er en 6-trinns automat fra ZF med ”paddle shift”. Continental GT har firehjulsdrift med en torsen senterdifferensial som fordeler kreftene 40:60 til for- og bakaksel (mot tidligere 50:50). I løpet av 2011 vil Bentley lansere en ny motor. De er foreløpig sparsomme med detaljer om denne, men betegner den som en høyeffektiv V8-motor med 40 prosent lavere forbruk enn W12-motoren. Bentley har lovet at alle deres modeller skal kunne kjøres på bioetanol innen utgangen av 2012, og dermed har vi trolig tidsperspektivet for når vi kan forvente nye utgaver av de andre Continental-variantene, Flying Spur og Convertible.
|