Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hver tredje bil med feil lufttrykk Lufttrykkampanjen 2010 i regi av Michelin avsluttes i Skien lørdag 11. september. Erfaring viser at hver tredje bil kjører med lufttrykk som kan gi farlige trafikksituasjoner. |
||||||||||||||||
De aller fleste bilistene sjekker lufttrykket i hjulene to ganger i året, vår og høst. For å inspirere bileiere til hyppigere kontroller av lufttrykket, har Michelin gjennomført det de kaller Lufttrykkampanjen 2010. Er du bilist på Østlandet har du i løpet av de seneste ukene kanskje fått øye på Michelins miljøtrailer. Traileren har besøkt populære trafikknutepunkter i forbindelse med kampanje som avsluttes på Liertoppen ved Drammen fredag og Skien lørdag. Michelins medarbeidere har sjekket lufttrykket for bilistene og informert om hvordan trykket i dekkene påvirker bilens egenskaper, sikkerheten og miljøet. Også i 2008 Resultatene fra årets kampanje er ikke ferdig analysert ennå, men tallene så langt tyder på at like mange kjører med feil lufttrykk som forrige gang Lufttrykkampanjen ble gjennomført, nemlig i 2008. Den gang kjørte 6 % av bilistene med lufttrykk som var så lavt at det karakteriseres som meget farlig. 28 % hadde hjul som fikk betegnelsen farlige. Det betyr at 34 % av bilene hadde minst ett hjul med så lavt lufttrykk at det kan gi trafikkfarlige situasjoner. Bare 11 % av de kontrollerte bilene hadde for høyt dekktrykk, mens 35 % hadde korrekt trykk. Sikkerhet og miljø Har bilen for lavt lufttrykk i hjulene, handler det om at den blir vanskeligere å håndtere i en unnamanøver, at bremselengden øker og at drivstofforbruket øker. Et dekk med lite luft ruller tyngre enn et dekk med korrekt trykk. Erfaring viser at 0,5 bar for lavt lufttrykk betyr 1,5 % høyere forbruk av drivstoff, mens 1 bar for lavt trykk faktisk kan bety hele 6 % høyere forbruk. Produktekspert Frode Abrahamsen hos Michelin Norge har et enkelt råd til bilistene: – Kontroller lufttrykket én gang i måneden! Michelins lufttrykkampanje er en del av selskapets engasjement i European Road Safety Charter, et EU-initiativ med formål å redusere antallet trafikkskadde (www.erscharter.eu).
|