Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- Den første olje som fortjener Stjerna, var slagordet. Sannheten er selvfølgelig at det er en rekke andre smøreoljer som møter Mercedes sine standarder og krav – men nå har også Mercedes oppdaget at det er enorme marginer på smøreoljer i verksteder, så hvorfor ikke selge sin egen? De er ikke de første som har gjort det, og Nissan gikk sågar så langt at de definerte Nissan-olje som ”original-del” i forbindelse med garanti-uoverenstemmelser. Da begynte forhandlerne å bli virkelig mugne, så det har de sluttet med. Jeg regner med at heller ikke Mercedes vil gå like langt. Men de sier da at denne oljen er utviklet av folk som ”virkelig vil våre motorer vel, nemlig vi selv”. Argumentene er slike at dersom du leser dem bokstavelig er det ingen andre som noensinne har blandet olje som tilfredsstiller disse følsomme motorene, noe som selvfølgelig er tøv. Men det er en veldig spennende markedsføringsøvelse Mercedes setter i gang med nå, og det skal bli spennende å følge akkurat denne utviklingen. Spennende er også de to kvalitetene de har mikset for klassiske biler. En er en SAE 30 olje beregnet på biler fra før 1945, mens den andre er for nyere klassikere. Her snakker vi om en SAE 20W-50, og den skal fungere like bra på en slapt kjørt ”Adenauer” som på en 300 SL i Mille Miglia. Det som jeg trivdes best med, etter at jeg oppdaget disse nyhetene (fra august?) på Automechanika, er dels at Mercedes åpenbart har brukt minst like meget tid på å designe de nydelige oljekannene, og dels at de har inkludert en nydelig liten historie om ”verdens første oljeskift”. Og her begynner vi å bli litt interne, for jeg har ganske sterke synspunkter på den norske historiske Mercedes-kampanjen fra importøren, (dasbeste.no). Der virker det for det første som om Mercedes-Benz er et 125 år gammelt bilmerke, hvilket selvfølgelig er komplett vrøvl, men samtidig gjør de andre rare ting også, blant annet ved å fortelle at verdens første skikkelige biltur ble foretatt av en dame som het Bertha Ringen. Her kan vi lese om den virkelige Bertha, som hadde hett Benz i mange år da hun dro ut på den berømte turen for nesten 125 år siden. Og om hvordan hun måtte smøre kjedet på nytt med maskinolje hun fikk fra en lokal sigarfabrikk i Stettfeld og om hvordan veistøvet allikevel hadde ødelagt kjedet, men det fikk hun reparert i en smie i Ubstadt Hvorfor den norske kampanjen skal rote til så mye, når det finnes nok av gode momenter fra den historiske virkeligheten, er meg en gåte. Det som skal bli spennende å se er hvordan Daimler skal feire sine to bilmerkers 125-årsjubileum på Paris-utstillingen. Hvis de også skal feire 125 år for Mercedes-Benz, slik den norske importøren gjør, skal jeg personlig gå i protesttog opp Champs Elysées. Og alt dette var det en ny smøreolje som trigget meg på!
|