Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Få kjøper dekk på nett Tre av ti norske bileiere skal kjøpe nye vinterdekk i løpet av kommende vinter. Folk flest går til de spesialiserte dekkforhandlerne når de skal kjøpe nye dekk, mens bare 3 prosent handler via Internett. |
||||||||||||||||
Under et frokostseminar for pressen tirsdag denne uken la direktør Kristian Aslaksrud i Goodyear Dunlop Tires Norge AS frem tall som viser at hele 59 prosent av kundene kjører til en spesialisert dekkbutikk når det er tid for å kjøpe nye dekk til bilen. 26 prosent velger en rekvisitabutikk (som for eksempel Mekonomen) eller en bensinstasjon, mens 12 prosent av kundene kjøper dekkene hos bilforhandleren. Bare tre prosent kjøper dekkene sine på internett. På bakgrunn av at store kundegrupper, spesielt blant ungdommen, handler mye på internett, er det på den ene siden overraskende at andelen er så lav som tre prosent når det gjelder dekk. På den annen side er det forståelig, ettersom et dekk i seg selv ikke har noen funksjon før det sitter på en felg. Det betyr at dekkene må transporteres til et dekkverksted, og det må legges til kostnader for omlegging og avbalansering før kundene kan montere de nye dekkene på bilen sin. Fire av ti bileiere velger piggdekk når de skal kjøpe nye vinterdekk. Det vil si at piggfri-andelen på landsbasis er omtrent 60 prosent. Erfaring viser at salget av vinterdekk øker i takt med økning i nybilsalget, rett og slett fordi de nye bilene nesten uten unntak leveres fra fabrikk med sommerdekk. Bilimportøren eller -forhandleren sørger for at bilene utstyres med vinterdekk før levering til kundene.
|