Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I forordet til presentasjonen av denne nye modellen skriver Stephan Winkelmann, Lambos tyske sjef med mer italiensk snitt på mansjetter og snipper enn noen italiener jeg kjenner, at nå kan vi glemme fart og vi kan glemme design. Alle superbiler går jo lett over 300 km/t, og alle ser fantastiske ut, slik at det som nå kommer til å skille superbilene fra hverandre, sier han, er handling og akselerasjon. Nå skal man da stokke om på prioritetene, og det som kommer på topp er lavere vekt. - Fra midten av 80-årene har vekten på våre biler økt med 500 kg, forteller han, og selv om mye av dette skyldes krav til sikkerhet, noe vi ikke må renonsere på, er det klart at mange av disse kiloene må vekk igjen. Og hvordan skal det gjøres? Jo. Svaret er karbonfiber. Lamborghini er store på det. De hadde vel den første autoklaven jeg noensinne så på denne siden av en Formel 1-smie, den første ble forresten bestyrt av en snodig argentiner ved navn Pagani, senere kjent som selvstendig superbilkonstruktør. I dag har de karbonfiber-lab, og produksjon både i Italia og i Canada (Seattle) og er blant industrilederne. Noe de klart viser med denne konseptbilen. Der en Gallardo veier godt over 1400 kg tipper denne skalaen på 999 kg. Gjett hva det gjør for, for eksempel, aksen: 2,5 sekunder til 100, sier Lamborghini – og de påstår at det er i det virkelige livet – denne bilen er nemlig kjørbar. Og har også en toppfart på over 320 km/t. Det hele med den samme V10, 562 hk motoren du finner i Gallardo. Origami
Nå er det jo åpenbart at Winkelmann ikke helt har glemt bort å brife designavdelingen sin heller. Dette er japansk papirbrettearbeide som bare italienske karosseridesignere kan gjøre det. Og det er vel åpenbart at her har vi det samme teamet som gjorde Estoque her i Paris for to år siden. Nå kan vi dessverre ikke se hvordan denne bilen egentlig er konstruert, men når Maurizio Reggiani, sjefkonstruktøren hos Lamborghini, forteller at 60 prosent av bilen er ett eneste stykke i kullfiber, begynner det å bli imponerende. Og når han fortsetter med å liste opp deler i styring, opphengning, bremser og andre dynamiske elementer som også er fremstilt av dette materialet, begynner det å høres både spennende, imponerende og ganske kostbart ut. - Men det er verd det, sier Reggiani. - Bilen kjører som en racerbil, så ultrapresis er den. Noen kommer til å få prøve om det er sant. Selv om den ikke er så lovlig at den kan registreres, er den så rullende at den kan testes. Så noen kommer til å be- eller av-krefte Lamborghinis spenstiske påstander.
|