Endringene i Gruppeunntaket som trådte i kraft i sommer gir bilprodusentene rett til å velge hvem som skal selge deres originale reservedeler.
Nå har Daimler (Mercedes-Benz) festet grepet, det får også konsekvenser for norske virksomheter.
For Auto-Trio er situasjonen dramatisk. De har spesialisert seg på salg av deler til i første rekke Mercedes-Benz, men selger også deler til BMW.
- Dette betyr at 60 prosent av vår omsetning blir utradert, sier administrerende direktør Erik Lieng.
Auto-Trio omsatte i fjor for drøye 90 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 12,7 millioner kroner.
- Det har vært lite søvn de siste dagene. Dette vil bety at vi trolig må si opp omkring halvparten av de ansatte, sier Lieng.
Totalt sysselsetter selskapet i dag 26 ansatte.
- Jeg ble oppringt av vår tyske leverandør på torsdag i forrige uke. Han fortalte at Daimler i Tyskland har stoppet alle leveranser av originale deler til alle andre enn sine egne offisielle importører.
- Jeg ba om å få dette skriftlig, men det har jeg ikke fått. Selv ikke restordre på deler som vi hadde liggende inne vil bli ekspedert, sier Lieng.
Simen Malerbakken i Stjerneservice forteller at dette er dramatisk for hans bedrift.
- Dette utgjør rundt 40 prosent av vår omsetning. Selskapet er lite og har hele tiden satset på pris.
- Vi skal selvsagt forsøke å fortsette leveransen av OEM og Alternative deler, men Genuint Originale deler ser ut til å bli borte.
- Jeg frykter imidlertid at for at dette kan bli dødsstøtet som fører til nedleggelse av min virksomhet, sier Malerbakken.
Daglig leder Bjørn Simonen i Skien Bildeler fortviler også.
- Jeg fikk en telefon fra vår leverandør i Hamburg som fortalte at Daimler nå har nedlagt forbud mot å selge deler til andre enn den offisielle importøren, sier han.
- Dette rammer oss som liten bedrift, men også mange større.
Gruppeunntaket er forklaringen
- Dette er rett og slett en etterlevelse av endringene i Gruppeunntaket, sier direktør Andrè Marhaug i Bertel O. Steen Deler og Logistikk.
- Fra importørens side har vi nå kun anledning til å selge deler til våre merkeautoriserte bilforhandlere. Det er kun disse som kan videreselge originaldeler til verksteder.
- Dette gjelder både merkeautoriserte Mercedes-Benz verksteder og frittstående verksteder, sier Marhaug.
- Vi har rett og slett ikke lov til å selge deler direkte til BOS egeneide verkstedkjede SnapDrive. Selv de må nå kjøpe sine originaldeler gjennom en av våre merkeautoriserte forhandlere, sier han.
Importøren forsvarer fabrikken
- For meg er det forståelig at fabrikken går til dette skrittet, nettopp fordi man gjør store investeringer i trening, kompetanse og utvikling, sier direktør Johnny Danielsen i Mercedes-Benz Norge.
- Man kjøper ikke bare en del, men så mye mer enn det.