Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny klasseseier for Henning Henning Solberg og hans kartleserreserve, Stephane Prevot, kjørte inn til nok en seier i S2000-klassen da de vant Rally Spania i sin Ford Fiesta S2000 i helgen. Henning stortrives i den nye bilen som er basis for neste års WRC-bil. |
||||||||||||||||
- Jeg er skikkelig godt fornøyd med løpet her i Spania. Vi hadde ingen stor konkurranse i klassen vår, men jeg sammenligner med WRC-førerne og ser at vi kommer stadig nærmere dem, sier Henning som endte på en 8. plass totalt i helgens VM-runde. Han var kun 5,5 sekunder fra 7. plassen i en bil som egentlig ikke skal kunne hevde seg mot WRC-bilene. I S2000-klassen var han nesten fem minutter foran nærmeste konkurrent, Dennis Kuipers fra Nederland, som også kjørte en Ford Fiesta S2000. - Jeg tror ikke det er mulig å kjøre en S2000-bil mye fortere enn vi gjorde i helgen. Det har gått utrolig fort, men allikevel har vi ikke kjørt over evne noen steder. Med helgens seier har Henning Solberg nå vunnet S2000-klassen i Rally Bulgaria, Rally Frankrike og Rally Spania med den nye bilen som han har valgt å kjøre i asfaltløpene i årets VM-serie. I Spania fikk han også testet den på grus, ettersom det var en blanding av grus og asfalt på fredag. - Det var en god erfaring. Bilen er bare fantastisk. Den er som bygd for meg. Jeg føler at jeg kan gjøre som jeg vil med den, sier Henning som er en viktig testfører for Ford i jobben med utvikle Ford Fiesta til en optimal WRC-bil fra neste år. I 2011 skal det sitte en 1600 ccm turbomotor i bilen, ellers blir den svært lik bilen som i dag går under betegnelsen S2000 og har en 2-liters sugemotor. - Her i Spania har vi testet ut en rekke komponenter med tanke på neste år. Det er nesten som et rullende testlaboratorium, og jeg er overbevist om at Ford får en meget god WRC-bil neste år. - Jeg har testet bilen med den nye motoren også, og det er selvfølgelig en viss forskjell. Med turbomotoren blir bilen mye raskere ut av svingene, kan Henning Solberg fortelle. I helgens Rally Spania, som ble kjørt i Tarragona og Costa Daurada-regioene, med base i byen Salou i Katalonia, fullførte Henning Solberg og Stephane Prevot nær sagt uten noen form for problemer. - Det var en brakett i bakstillingen som knakk på søndagens første etappe, ellers har bilen gått som ei klokke. Det er skikkelig morsomt. Nå har vi hatt to løp på rad uten et eneste alvorlig problem. Rally Spania startet med en svært utfordrende dag på fredag. Første fartsetappe var på hele 36 km, og der vekslet det mellom tre seksjoner med grus og to seksjoner med asfalt på en og samme etappe. - Jeg likte den etappen godt. Det er jo grus jeg normalt liker meg best på, så for meg passet den bra. Når vi har en så bra bil som vi har nå, så merker vi nesten ikke at det skifter fra grus til asfalt heller, sier Henning, som var svært nær flere av førerne med WRC-biler på denne etappen. Under søndagens avslutning kjørte førerne en asfaltetappe på hele 42 km to ganger, så det ble en kraftanstrengelse. - Det går jo ikke akkurat rett frem. Det er svinger hele tiden, så 42 km er rimelig slitsomt. Nå gjenstår kun en runde av årets rally-VM, Rally Wales, 11.-14. november. Da er Henning Solberg tilbake bak rattet i en Ford Focus RS WRC igjen.
|